Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Ondernemerslessen van een groeiend softwarebedrijf: investeer en innoveer

20 november 2018 - Als ondernemers of directeuren terugkijken op hun carrière en keuzes die ze maakten voor de onderneming, zijn er altijd zaken die ze anders zouden hebben gedaan. Welke lessen heeft u geleerd, en welke kennis en ervaring had u destijds willen hebben?

In dit artikel deelt Dimitri Palmen, directeur bij Enterprise Information Management-specialist BCT, wat hij heeft geleerd van het ondernemerschap en wat hij anders zou hebben gedaan.
 
Innoveren en evolueren
Palmen: "Laat ik met de deur in huis vallen, mijn belangrijkste les is: stop nooit met innoveren. Dat zou ik iedere ondernemer willen meegeven. Reserveer altijd – ook als het goed gaat met het bedrijf – tijd, budget en aandacht voor innovatie. Het is een bekende valkuil om in glorieuze tijden zoals nu te stoppen met innoveren, omdat de opdrachten binnenstromen. Grijp juist die gouden tijden aan om uw huidige businessmodel onder de loep te nemen en aan te pakken waar nodig. Er komt namelijk een dag dat de zaken weer wat minder goed lopen, dan is het des te belangrijker om voor te lopen op uw concurrenten."
 
Omslagpunt
De organisatie was niet altijd haantje de voorste als het aankwam op tijdig inhaken op trends. Vanaf wanneer zijn jullie innovatie een hogere prioriteit gaan geven? Palmen: "Ons omslagpunt kwam in 2005. Tot die tijd ging het fantastisch met ons businessmodel. Toen brachten zaken als webapplicaties, mobile en de connected world – toen nog in opkomst – onze business in gevaar. We liepen het risico achter te raken op de rest. Toen zijn we onze focus gaan verleggen en meer vooruit gaan kijken. Achteraf hadden we dat natuurlijk eerder moeten doen. We zagen de trends wel, maar we hebben er niet goed genoeg op geacteerd. Inmiddels hebben we de achterstand gelukkig ruimschoots ingehaald. We hebben geleerd van het verleden en nu zorgen we uiteraard dat we voorop blijven. Zeker op gebied van IT gaan de ontwikkelingen snel. Als u hierop anticipeert en een strategie en aanpak klaar hebt voor wanneer bepaalde technologieën een vlucht nemen, bent u er op tijd bij. Nu we focus hebben op de ontwikkeling van ons bedrijf en businessmodel, kunnen we dit goed organiseren en hebben we meer tijd om goed onderzoek te doen en een en ander uit te proberen."

Ondernemen is keuzes maken
Blijven innoveren en voorlopen is volgens Palmen echter makkelijker gezegd dan gedaan. "Het blijft een uitdaging om snel in te spelen op ontwikkelingen. Zeker in de softwarebranche is het lastig bijbenen, want de software-industrie heeft te maken met globalisering. Wat u ook bedenkt, vanuit Silicon Valley komt er altijd wel een alternatief. Het bestaansrecht wordt dan uit het niets omver gegooid. Het gebeurt tegenwoordig ook veel dat een innovatieve technologie binnen no-time gratis wordt aangeboden aan het grote publiek. Hetgeen waar u zo lang over hebt gedaan om te ontwikkelen, is dan ineens beschikbaar voor iedereen. Het is de kunst om daar toch uw weg in te vinden. Ons businessmodel evalueren en evolueren is dan ook een vast onderdeel van de strategie, maar ondernemen blijft keuzes maken. Dan maakt u soms ook verkeerde keuzes. Misschien anticiperen we nu op ontwikkelingen die niet zo breed geaccepteerd gaan worden. Toch ben ik van mening dat dit beter is dan een afwachtende houding. Op deze manier houdt u alternatieven voor als een deel van uw business wegvalt, om wat voor reden dan ook."

Gebruik uw netwerk
Hoe signaleert u dan die opkomende ontwikkelingen? "We sparren veel met partners en organisaties die binnen hun vakgebied ver voorlopen. U kunt namelijk niet overal expert in zijn, maar we kunnen wel andere experts uitnodigen. Het netwerk is dus enorm belangrijk." Netwerken heeft echter niet altijd op de prioriteitenlijst gestaan van de directeur. "Eerst wilde ik alles zelfstandig doen met eigen inzichten en initiatieven, maar vaak is het zo dat kennis en ervaring van anderen beschikbaar is en zij u kunnen helpen. Nu wissel ik veel kennis en ervaringen uit, daar wordt iedereen beter van."

Investeren in mensen
"U kunt innovatie ook uit uw medewerkers laten komen, zij zitten vaak vol goede ideeën", aldus Palmen. "Naast innoveren, is investeren in personeel een belangrijke les. Investeren in de juiste mensen is een kwaliteit van ondernemerschap. Weet welke talenten u maximaal kunt ontwikkelen in de organisatie en hoe u deze kunt binden. Vaak heeft u al goede talenten in huis, mensen die loyaal zijn en uw visie delen. U moet ze alleen nog ontwikkelen. Ontplooi initiatieven die talenten prikkelen. Maar vooral: ben toegankelijk. Een platte organisatie met zo min mogelijk hiërarchie dus. Schep een omgeving van respect en vertrouwen, zodat mensen kunnen leren en fouten kunnen maken. Zo komen de talenten naar boven borrelen die jou kunnen helpen met innoveren."
Innoveren en investeren zijn dus de belangrijkste lessen. "Uw businessmodel continu ontwikkelen, blijven voorlopen in uw vakgebied en uw mensen voorop blijven zetten. Met die ingrediënten wordt u een betere ondernemer. Als ik altijd al had geweten wat ik nu weet, dan had ik waarschijnlijk andere keuzes gemaakt. Toch zijn we nu als organisatie wie we zijn, door de keuzes uit het verleden. Daarom heb ik geen spijt, want ik had niet trotser kunnen zijn op ons bedrijf en de mensen die het mogelijk maken. U hoeft ook niet alles meteen te weten, zolang u gaandeweg maar leert van de keuzes die u maakt en er beter van wordt. Dat hoor bij het ondernemerschap."
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.