Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
15 november 2018
 

Online verkopers maken nauwelijks gebruik van beschikbare data om bedrijfsresultaten te verbeteren

 
 

Online verkopers gebruiken de data die ze via hun e-commerce oplossing verzamelen maar mondjesmaat om de bedrijfsresultaten te verbeteren, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Sana Commerce.

42 procent van de respondenten geeft aan dat data wordt gebruikt om de klantenservice te verbeteren, 24 procent zet de verzamelde gegevens in voor een analyse van het aankoopgedrag en tweederde geeft aan dat de data helemaal niet wordt ingezet voor het verbeteren van de klantervaring. 
 
E-commerce 1.0
Uit het onderzoek onder 559 wereldwijde B2B-organisaties blijkt verder dat veel bedrijven e-commerce alleen inzetten voor het verhogen van de sales en het bieden van betere mogelijkheden voor online verkoop aan hun klanten. Dit zijn specifieke kenmerken voor wat ook wel ‘e-commerce 1.0’ en ‘e-commerce 2.0’ wordt genoemd. 48 procent van de ondervraagden stelt dat meer sales de voornaamste prioriteit is voor hun e-commerce omgeving en 38 procent wil de klantervaring verbeteren. Hoewel de data binnen handbereik is, gebruiken online verkopers deze informatie niet om de gewenste bedrijfsresultaten te boeken. Om de markt het hoofd te kunnen bieden, wordt voornamelijk geconcurreerd op prijs (47 procent) en door het bieden van een goede online klantervaring (38 procent), in plaats van het verbeteren van het aanbod. Slechts een derde van de respondenten stelt dat ze data zouden gebruiken om personalisatie te verbeteren en 26 procent stelt dat ze dat ze informatie zouden gebruiken voor targeting en account based marketing.

E-commerce 3.0
Weinig online verkopers zien de echte waarde in van e-commerce 3.0 en de integratie met belangrijke bedrijfssystemen, zoals het ERP, om de bedrijfsresultaten over de gehele linie te verbeteren. Sterker nog, het efficiënter maken van de processen binnen de organisatie, het veranderen van de technologie-infrastructuur en het verbeteren van de integratie en workflow-automatisering met partners en klanten, stonden onderaan de lijst van doelstellingen voor B2B-bedrijven die een e-commerce oplossing gebruiken of bezig zijn met de implementatie daarvan.

Machine-to-Machine
Hoewel de adoptie van e-commerce 3.0 traag lijkt te verlopen, staan veel online verkopers wel open voor de inzet van nieuwe technologieën. Voor 54 procent van de ondervraagden is verkoop van machine-naar-machine (Machine-to-Machine of M2M) een mogelijkheid. De vraag is dan wel of deze innovatieve technologieën optimaal gebruikt zullen worden, aangezien data maar een zeer kleine invloed lijkt te hebben op de uitvoering en besluitvorming voor e-commerce bedrijven.
Michiel Schipperus, CEO en managing partner bij Sana Commerce, zegt: "Het bemoedigend om online verkopers de volgende stappen te zien zetten in hun digitale transformatie-proces en te merken dat ze geavanceerde technologieën in overweging nemen. Het is hierbij echt wel belangrijk om te bedenken hoe deze technologieën strategisch geïmplementeerd kunnen worden. E-commerce 3.0 maakt een betere integratie tussen interne systemen mogelijk en zorgt voor een manier om de wendbaarheid van de organisatie te verbeteren. M2M en andere vormen van automatisering vergen een aanzienlijke investering, dus e-commerce-bedrijven moeten ervoor zorgen dat ze optimaal worden gebruikt en bijdragen aan het verbeteren van de bedrijfsresultaten." 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken