Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
14 november 2018
 

Wanneer schakelt u als ondernemer een deurwaarder in?

 
 

Als ondernemer levert u producten of diensten aan uw klanten. Vervolgens zijn zij verplicht u hiervoor te betalen. Helaas krijgt iedere ondernemer vroeger of later wel eens te maken met onbetaalde facturen of wanbetalers.

Vaak is het al voldoende het om te bellen of mailen, of betalingsherinneringen te sturen. Het kan immers altijd eens gebeuren dat een factuur per ongeluk blijft liggen. Maar wat doet u als een factuur zelfs dan nog niet betaald wordt? Jurgen Zuurman van Devoodeligstedeurwaarder.nl vertelt er meer over.
 
Lang wachten met het inschakelen van een deurwaarder
Volgens Zuurman wordt het inschakelen van een deurwaarder als laatste redmiddel gezien. "U loopt  het ondernemersrisico dat een factuur niet betaald wordt, zelfs niet na herinneringen of aanmaningen. Omdat niet veel ondernemers het geld waar ze wel recht op hebben kunnen laten liggen, is het inschakelen van een deurwaarder een laatste stap die ze nemen." Hij erkent dat veel ondernemers lang wachten met het zetten van deze stap. Zuurman: "Er wordt vaak gedacht dat dit de relatie met een klant kapot maakt. Maar is er nog wel sprake van een evenwichtige relatie met wederzijds respect? U levert immers een product of dienst maar ontvangt hier geen betaling voor."
 
Maar een deurwaarder kost toch een hoop geld?
Een andere reden van het niet of te laat inschakelen van een deurwaarder, zijn volgens Zuurman de vermeende kosten die hieraan verbonden zijn. "Dacht u ook dat het inschakelen van een deurwaarder u geld kost? In principe worden namelijk alle kosten verhaald op de schuldenaar. Soms kan het wel zijn dat u als ondernemer een voorschot moet betalen. Er is ook de mogelijkheid een deurwaarder op basis van het ‘no cure no pay’ principe in te huren. Zo loopt u zelf geen financieel risico."
 
Welke procedures zijn er om geld te verhalen op een klant?
Zuurman legt uit dat er doorgaans twee trajecten zijn waar u voor kunt kiezen als u openstaande facturen wilt incasseren. "Ten eerste is er het incassotraject met behulp van een deurwaarder. Dit wordt ook wel het minnelijke traject genoemd. Tijdens het incassotraject wordt getracht de openstaande facturen te laten betalen met behulp van een deurwaarder. Als dat niet lukt, dan kan overgegaan worden op een gerechtelijke procedure, de tweede optie. Bij deze procedure die via een rechter verloopt kan er zelfs beslag worden gelegd op onder andere bankrekeningen of een inboedel.
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Bart  |   | 
14-11-2018
 | 
17:26 uur
Deurwaarders zijn er op uit om de economie en de mensheid te vernietigen. Ik raad u aan om in gesprek te gaan met uw debiteur en kijk wat er aan de hand is beter wat water bij de wijn dan dat uw naam door de deurwaarder in het slijk wordt gehaald

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken