Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
6 november 2018
 

Supermarkten belangrijk in de keten, maar niet allesbepalend

 
 

Vorige week stond de begroting van het nieuwe Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit voor 2019 op de agenda in de Tweede Kamer. Naar verwachting zal de begrotingsbehandeling gepaard gaan met veel discussie over ketens en een goede prijs voor de boer.

Voor het grootste deel hebben supermarkten geen invloed op de prijs die een boer krijgt voor zijn producten. Volgens het CBL, de brancheorganisatie voor supermarkten en foodservicebedrijven, zijn ketens vaak veel ingewikkelder dan wordt gedacht.
 
Duidelijke eisen
Supermarkten stellen duidelijke eisen aan hun leveranciers. Alle producten voldoen aan alle wettelijke eisen. Daar bovenop werken supermarkten ook met bovenwettelijke eisen voor hun leveranciers. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om het gebruik van extra kwaliteitskeurmerken. Als het product ook voldoet aan deze bovenwettelijke eisen, kan het een keurmerk krijgen. Hoog scorende keurmerken zijn bijvoorbeeld Beter Leven Keurmerk, Fairtrade, ASC, MSC, UTZ, Milieukeur en Weidezegel.
"Vaak wordt de voedselketen voorgesteld als een zandloper, met in het midden slechts een handje vol supermarkten die allesbepalend zouden zijn," vertelt Marc Jansen, directeur CBL. "Wij hebben voor een aantal ketens in beeld gebracht hoe de volumestromen lopen. Hieruit blijkt weer eens hoeveel de Nederlandse land- en tuinbouwsector exporteert. Op die hoogwaardige kwaliteitsexport is iedereen trots, ook wij. Maar Nederlandse supermarkten hebben hier voor zowel prijs- als kwaliteitseisen geen enkele invloed op."
 
Volumes en stromen
Maar hoe werken de volumes en stromen nu precies in de keten? Het CBL heeft zes ketens volledig in beeld gebracht: de appelketen, eierketen, tomatenketen, uienketen, varkensketen en zuivelketen. In de zuivelketen komt slechts 30 procent van de totale productstroom van zuivelproducten in Nederland terecht bij de supermarkt. Daarnaast is er in de zuivelketen een grote reststroom, dat bestaat uit onder meer wei uit kaasproducten. Van varkensvlees wordt ruim 80 procent geëxporteerd, van uien bijna 100 procent en van tomaten ruim 90 procent.
 "Nederlandse supermarkten zijn onderdeel van de voedselketen en spelen een belangrijke rol. De cijfers die wij publiceren zet die rol in het juiste perspectief en geeft aan wat onze positie is om maatschappelijk gewenste veranderingen in de gehele agrifoodsector af te kunnen dwingen," aldus Jansen.
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken