Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Online retailers slaan de plank mis bij productaanbevelingen

2 november 2018 - Drie van de vier online shoppers zien lang niet altijd productaanbevelingen die hen werkelijk interesseren, zo blijkt uit een wereldwijd onderzoek van SAP. De resultaten zijn afkomstig van de Consumer Propensity Survey die ingevuld is door ruim 20.000 respondenten van over de hele wereld, waarvan 1.000 Nederlanders.

De vraag of aanbevelingen klanten daadwerkelijk interesseren, wordt maar door een kwart (25 procent) beantwoord met ‘bijna altijd’ of ‘de helft van de tijd’. In Nederland is dit percentage nog lager met slechts twaalf procent. Bijna de helft van de Nederlanders (44 procent) vindt de aanbevelingen zelfs zelden of nooit interessant.

Onverwachte kosten
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat we niet alleen in Nederland zuinig met geld omgaan, maar dat onverwachte kosten de online ervaring voor shoppers wereldwijd aantasten. 55 procent van de respondenten gaf aan dat ze een aankoop vaker doorzetten als ze korting krijgen. Daartegenover staat dat 52 procent van de wereldwijde online shoppers hun winkelwagen verlaten als de verzendkosten te hoog uitvallen. Voor 55 procent van de Nederlanders is dit een reden om een aankoop niet door te zetten.
 
Persoonlijke shopervaring
Mark de Bruijn, VP & Head of Marketing EMEA & MEE bij SAP Customer Experience, ziet genoeg mogelijkheden om klanten wel goede aanbevelingen te doen: "Het is voor merken gemakkelijker dan ooit om klanten een persoonlijke en unieke shopervaring te bieden. Klanten merken hier echter nog te weinig van. Bedrijven missen vaak de link tussen data over het klantgedrag en de back-end supply chain. Wanneer bedrijven dit op orde krijgen en daadwerkelijk een 360-graden profiel van klanten hebben, kunnen ze gericht producten aanbevelen en hiermee een goede online ervaring bieden. Met de feestdagen om de hoek is dit het moment om vol in te zetten op de customer experience."
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.