Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
1 november 2018
 

Nederlandse exporteurs wachten steeds langer op betaling facturen

 
 

Nederlandse exporteurs moeten steeds langer wachten tot hun uitstaande facturen worden voldaan. De betalingsachterstanden door buitenlandse afnemers stegen van gemiddeld twaalf dagen in 2017 tot zeventien dagen in 2018.

De gemiddelde betalingsduur waar Nederlandse bedrijven mee te maken hebben is mede daardoor gestegen tot 42 dagen. Verder is de DSO (Days Sales Outstanding) toegenomen van 41 dagen in 2017 naar 46 dagen in 2018: de grootste stijging in Europa. Een langere betalingsduur kan een negatieve impact hebben op de liquiditeit van een bedrijf. 43,6 procent van Nederlandse bedrijven zegt dan ook dat zij last hebben van achterstallige betalingen door zakelijke klanten. Van deze groep ziet 14,9 procent zich gedwongen aanvullende financiering te regelen of een rekening-courantkrediet aan te vragen (14,4 procent). Dat blijkt uit de Betalingsbarometer voor West-Europa waarin kredietverzekeraar Atradius de betalingsmoraal van 2.770 bedrijven in dertien landen heeft onderzocht.
 
Late betalingen
Het aantal Nederlandse bedrijven dat te maken heeft met te late betalingen door zakelijke klanten is wel gedaald: van 92,5 procent in 2017 naar 87,4 procent in 2018. Betalingsachterstanden kwamen vaker voor bij binnenlandse dan buitenlandse klanten, hoewel sprake was van een toename bij buitenlandse handelsrelaties. De betalingsachterstanden van klanten in het binnenland bleven stabiel en bedroegen gemiddeld vijftien dagen. Binnenlandse klanten kregen iets meer tijd (27 dagen) om hun facturen te voldoen dan buitenlandse klanten (24 dagen). Deze wijzigingen in betalingstermijnen en de lichte stijging van betalingsachterstanden resulteerden in een toename van vier dagen van de gemiddelde betalingsduur (42 dagen). Toch slagen Nederlandse leveranciers er net als hun collega’s in Duitsland er het beste in zakelijke facturen snel betaald te krijgen. Beide landen scoren hierbij boven het Europees gemiddelde.
 
Binnenlandse betalingsachterstanden gevolg onvoldoende financiële middelen
Binnenlandse betalingsachterstanden kwamen bij ruim een derde van de bedrijven vooral voor vanwege onvoldoende financiële middelen. Dat is veel minder dan in 2017, toen 52,8 procent dit als reden aanvoerde. Bovendien is dit ruim beneden het Europese gemiddelde (47,3 procent). Ruim 3 op de 10 bedrijven noemden complexe betalingsprocedures als belangrijkste oorzaak. Dat is een sterke stijging ten opzichte van vorig jaar, toen dit 18,9 procent bedroeg. De belangrijkste reden voor betalingsachterstanden van buitenlandse handelspartners waren geschillen over de kwaliteit van goederen en diensten (30,2 procent): bijna een verdubbeling ten opzichte van 2017 (17,2 procent). Hierna werden onvoldoende financiële middelen (27 procent) als belangrijke oorzaak genoemd.
 
Protectionisme
Net als andere bedrijven in West-Europa beschouwen Nederlandse exporteurs het protectionisme van de Amerikaanse regering als grootste belemmering voor wereldwijde groei, gevolgd door de negatieve effecten van geopolitieke spanningen. "De vooruitzichten voor wereldwijde groei verliezen aan kracht. Dit betekent dat we voor 2019 voorzichtiger zijn met onze groeiprognoses. Zo zet deze ontwikkeling een rem op de neerwaartse trend van wereldwijde faillissementen, die volgend jaar met slechts één procent dalen," vertelt Tom Kaars Sijpesteijn, algemeen directeur van Atradius Nederland. "Dit zijn signalen dat de vooruitzichten wereldwijd verslechteren en handelsrisco’s toenemen. Het beschermen van uitstaande vorderingen is voor bedrijven dan ook cruciaal. Met een kredietverzekering kunnen zij risico’s beperken en groeimogelijkheden benutten door zaken te doen met betrouwbare en kredietwaardige handelspartners."
 
Een exemplaar van de Betalingsbarometer van Atradius voor Nederland is beschikbaar op www.atradius.nl in de rubriek Publicaties. Het volledige rapport met de resultaten van West-Europa kan worden gedownload via www.atradius.com
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Jouw bedrijf in een nieuw jasje steken: aan de slag met je kantoor!
Altijd dezelfde inrichting en indeling is niet motiverend. Niet voor de klanten die met regelmaat langskomen, maar ook niet voor het personeel dat elke dag hetzelfde uitzicht heeft.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Kan ik die aanbouw wel betalen?
Een doorlopend krediet is een oplossing wanneer je onzeker bent over de totale kosten en geen rente wilt betalen over geld dat je nooit gebruikt.
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken