Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
26 oktober 2018
 

Facturen ruim een halve dag later betaald dan in eerste half jaar van 2018

 
 

Het betaalgedrag van het Nederlandse bedrijfsleven is in het derde kwartaal van 2018 verslechterd. Facturen worden nu na gemiddeld 40,6 dagen voldaan. Dat is 0,7 dagen langzamer dan in het eerste half jaar van 2018.

Dit blijkt uit de nieuwste Barometer Betaalgedrag van Graydon. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is het aantal dagen voordat een factuur wordt betaald, gelijk gebleven.
"Het is voor het eerst in vijf jaar tijd dat het betaalgedrag van het bedrijfsleven in het derde kwartaal niet gedaald is ten opzichte van het jaar ervoor. Of dit betekent dat het betaalgedrag zich stabiliseert, moet nog blijken. Het aantal dagen voordat een factuur wordt betaald, is sinds 2013 gedaald met 4,2 dagen," zegt Maurice van Weerdenburg van Graydon. "Daarentegen is het betaalgedrag sinds het eerste kwartaal van dit jaar met bijna 1,5 dag is verslechterd. Hoewel het eerste kwartaal over het algemeen een iets beter betaalgedrag laat zien dan het derde kwartaal, is deze verslechtering van 3,6 procent nog niet eerder zo groot geweest."
 
Horeca snelste betaler, Transport en Logistiek opnieuw het langzaamst
Uitgesplitst op sectorniveau zien we in de Graydon Barometer Betaalgedrag dat facturen in de Horecasector het snelst worden betaald. Deze sector voldoet haar facturen gemiddeld na 38,8 dagen. Daarmee betaalt de sector haar facturen even snel als een jaar geleden en 0,7 dagen sneller dan in het tweede kwartaal van 2018. De Cultuur, sport en recreatiesector volgt op de tweede plaats met 39,7 dagen, een toename van 0,7 dagen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Opvallend is de derde plaats voor de Energiebranche, die vorig jaar nog de één traagste betalers was. In deze sector worden facturen nu na 39,9 dagen voldaan, een verbetering van 4,2 dagen in vergelijking met het derde kwartaal van 2017. Van de overige sectoren betaalt de Transport en Logistieksector haar facturen wederom het traagst (44,1 dagen). Dit is echter wel 0,8 dagen sneller dan het tweede kwartaal van dit jaar. Ook de Onderwijssector (42,8 dagen) en de Water- en afvalverwerking (42,7 dagen) behoren tot de traagste betalers.
 
Zeeland en Drenthe snelst betalende provincies
Kijken we naar de provincies, dan zien we net als vorig jaar dat facturen het snelst worden voldaan in de provincie Zeeland. Tijdens het derde kwartaal van 2018 betalen bedrijven in deze provincie facturen met gemiddeld 38,8 dagen. Dit is 1,2 dag trager dan in dezelfde periode vorig jaar. Een grote stijger dit jaar is de provincie Drenthe. Deze provincie staat in het derde kwartaal van 2018 op nummer twee met 39,2 dagen. Facturen worden daarmee 1,7 dagen sneller betaald dan vorig jaar en 1,9 dagen sneller dan het tweede kwartaal van 2018. Voor het zesde jaar op rij worden facturen het traagst betaald in Flevoland (41,7 dagen) maar deze provincie laat wel een verbetering zien van 0,9 dagen ten opzichte van het derde kwartaal van 2017. De andere hekkensluiters in het derde kwartaal zijn Zuid-Holland (41,3 dagen) en Noord-Holland (41,0 dagen). Noord-Holland betaalt hiermee facturen een halve dag later dan vorig jaar.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken