Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
19 oktober 2018
 

Teams komen met betere ideeën dan individuen

 
 

Zelfs kleine teams van twee genereren betere ideeën dan mensen alleen

Om concurrerend te blijven, moeten bedrijven innoveren. Een van de beste manieren om dat te doen, is medewerkers aan te moedigen om ideeën te ontwikkelen. Het is gebruikelijk om voor de ontwikkeling van ideeën teams samen te stellen, maar als mensen de keuze krijgen, werken ze vaak liever alleen.


 
Assistant professor Dirk Deichmann van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en prof. Michael Jensen van de Ross School of Business van de University of Michigan vroegen zich af waarom dat zo is en wat effectiever is - alleen werken of in teams? In hun onderzoek stellen ze vast dat teams effectiever zijn in het genereren van ideeën, maar dat sommige mensen liever alleen werken, omdat ze de kosten van teams te hoog vinden. Bovendien zijn ze niet bereid om eventuele beloningen te delen.
 
 Belangrijk concurrentievoordeel
"Ideeën van medewerkers kunnen bedrijven een belangrijk concurrentievoordeel opleveren," aldus Deichmann. Eerder onderzoek toont aan dat teams effectiever zijn in het ontwikkelen van succesvolle ideeën dan individuele personen. Over het algemeen beschikken teams over meer expertise en kennis, en zijn ze beter in staat om potentiële zwakke punten aan te pakken. Een team heeft ook meer overtuigingskracht om weerstand tegen nieuwe ideeën te overwinnen. Deichmann: "Hoewel de voordelen van het in teamverband ontwikkelen van een idee algemeen bekend zijn, weten we nog verrassend weinig over waarom sommige mensen aan deze voordelen voorbijgaan en hun ideeën zelfstandig ontwikkelen."
Zelfs kleine teams werken beter
 
Innovatiedatabank
Op zoek naar antwoorden bestudeerden Deichmann en Jensen de innovatiedatabank van een grote Nederlandse energiemaatschappij. De 2532 ideeën erin waren gedurende een periode van twaalf jaar verzameld. Deichmann en zijn collega voerden bovendien gesprekken met medewerkers en innovatiemanagers van het bedrijf. Deichmann: "We zagen dat werken in een team een bijzonder positieve invloed heeft op de mate waarin een idee succesvol is. Zelfs als een team uit slechts twee personen bestaat, is het waarschijnlijker dat het idee door het bedrijf wordt overgenomen."
Het in teamverband genereren van ideeën bleek dus aantoonbaar effectiever dan alleen werken. Vervolgens wilden Deichmann en Jensen weten waarom mensen ervoor kiezen om in een team te werken, of juist niet. Deichmann: "We ontdekten dat mensen eerder bereid zijn om in teams te werken, als ze een ingrijpend idee ontwikkelen waarvoor ze meer middelen, kennis en vaardigheden nodig hebben. Minder vergaande ideeën bedenken mensen vaak liever alleen, omdat samenwerken in teams meer coördinatie en inspanning vergt, wat een nadeel is."

Succes leidt tot succes
Deichmann en Jensen stellen ook vast dat mensen die eerder succes hadden met een idee dat ze alleen hadden ontwikkeld, meer open staan voor teamwork. Deichmann: "Ze hebben zichzelf bewezen en zijn daarvoor beloond. Het maakt ze bovendien voor anderen aantrekkelijker om mee samen te werken. Dat vergroot de kans dat de bedenker van het idee een volgend idee met een team zal ontwikkelen." Daarentegen zullen mensen die niet eerder succes hebben geboekt met een eigen idee een volgende keer geneigd zijn om alleen te werken.
Deichmann: "Op basis van onze bevindingen concluderen we dat mensen die ideeën bedenken de voor- en nadelen van teamwork zorgvuldig afwegen. Mensen die de kosten van teamwork groot vinden, zullen eerder geneigd zijn om hun ideeën zelfstandig te ontwikkelen. Dat kan echter een kostbare vergissing zijn, omdat werken zonder team de kans op succes verkleint, ongeacht het type idee dat wordt ontwikkeld."

Wat moeten bedrijven doen?
Op basis van het onderzoek kan Dirk Deichmann bedrijven het volgende adviseren: "Bedrijven kunnen drie dingen doen. Ten eerste zouden ze medewerkers moeten aanmoedigen teams te vormen om ideeën te ontwikkelen. Daarnaast moeten bedrijven zich realiseren dat werken in teams de slagingskans met een factor van minstens drie doet toenemen. En ten slotte kunnen bedrijven als bemiddelaar optreden en mensen die ideeën ontwikkelen helpen anderen te vinden met wie ze een team kunnen vormen."
 
 

 
Doorsturen »  2 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
zzp-boekhouden  |   | 
19-10-2018
 | 
10:45 uur
Goed artikel van Assistant professor Dirk Deichmann en prof. Michael Jensen. Een goed team is niet een winnend team, maar een samenwerkend team. Inspiratiefilms zijn bv Any Given sunday waarbij Al Pacino zijn team op inspirerende wijze aanzet en As it is in Heaven

n veel cursussen wordt de film al gebruikt als metafoor voor persoonlijke ontwikkeling. EEn muziekkoor als team en basis voor persoonlijke ontwikkeling en teamontwikkeling.

Het bekrompte Norrland wordt geregeerd door de dominee, die als de dood is voor god.

Hij leeft volgens hoge waarden en normen van de bijbel en zet de toon in het dorp waar een ons-kent-ons-sfeer heerst.

Alles lijkt vredig in Norrland, maar onder het uiterlijk vertoon borrelt de frustraties als de lava van een vulkaan.

Vrouwen lijden onder de (geestelijke en gewelddadige) overheersing van hun man.

Nieuwe inzichten strijden tegen de gevestigde orde.

De muziek en de aanpak van Daniel brengt de mensen dichter bij hun gevoel; ze gaan nadenken over hun leven en het overwinnen van hun angsten. Hij spoort ze aan om hun hart te volgen.

De aanpak van Daniel zorgt ook voor tegenstand. De pastoor Stig (Niklas Falk) waande zich tot dan toe machthebber in het dorp. Zijn adagium:

gevoelens verdringen,
pijn vergeten
en bij zonde boete doen.

Stig is fel gekant tegen de –in zijn ogen- onorthodoxe werkwijze van Daniel en ziet de bevolking vrijer en mondiger worden.

Stig verwijt zijn vrouw Inger (Ingela Olsson) dat ze is gaan dansen bij een feest in de kerk.

Ze is zondig!Waarop Inger, na jaren van zwijgen, een stapel verstopte seksboekjes van haar man vindt.

Wie is er nu zondig?
Wat projecteert Stig nu?
Wie laat zijn echte gevoelens nu niet zien?
Zij of hij?

Inger verlaat haar man en kiest voor zichzelf.

Maar ook anderen staan op en zeggen wat ze irriteert en nemen rigoreuze beslissingen.
De corpulente Holmfried (Mikael Rahm) wordt al zijn hele leven gepest en heeft dit allemaal verdrongen.

Na een paar opmerkingen van Arne (Lennart Jähkel), de fietsenverkoper, ontploft Holmfied en valt hij Arne aan.

Mooiste ontknoping is die van Gabriela (Helen Sjöholm). Zij is getrouwd met Conny (Peter Morberg), de man die haar al jaren mishandelt en waar ze nooit tegen in durfde te gaan.

Als leadzangeres van het koor ontwikkelt ze zelfvertrouwen. Voorheen was de angst om weg te gaan altijd groter dan de angst om thuis te komen en –zoals gewoonlijk-een pak slaag te krijgen.

Door haar groei als zangeres en de bewondering stijgt ze boven haar oude gedrag uit. Conny is woedend als Gabriela met haar kinderen opstapt en wil de verantwoordelijke hiervoor-Daniel – vermoorden.

Ook voor de dominee is het te pijnlijk om in de spiegel te kijken en zich met zijn eigen gedrag te confronteren. Ook hij wil wraak op Daniel.

Zover komt het niet. Daniel is al gegroeid als gepassioneerde dirigent en heeft zichzelf ook ontwikkeld. De liefde van Lena brengt Daniel dichter bij zichzelf,
Jaq  |   | 
19-10-2018
 | 
16:50 uur
Het is natuurlijk ook belangrijk dat iedereen in het team zijn mening kan en mag geven.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken