Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
17 oktober 2018
 

Bedrijfsleven gebaat bij hulp ethische hackers

 
 

Stappenplan helpt bij Coordinated Vulnerability Disclosure

De maatregelen die Nederlandse bedrijven nemen om zich te beschermen tegen cybercrime zijn ontoereikend. Volgens branchevereniging Cyberveilig Nederland kan het inzetten van ethische hackers een belangrijke oplossing zijn om zich beter te wapenen tegen de risico’s en voor het verbeteren van de informatiebeveiliging.

Daarom brengt het een stappenplan uit om organisaties te helpen zogenaamde ‘Coordinated Vulnerability Disclosure’ te implementeren.
 
Leidraad
Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) bracht onlangs een nieuwe ‘Leidraad Coordinated Vulnerability Disclosure’ uit. Het doel van Coordinated Vulnerability Disclosure (CVD) is om samen te werken met ethische hackers waarmee zij een bijdrage leveren aan de veiligheid van ICT-systemen door kennis over kwetsbaarheden te delen. De leidraad beschrijft onder andere spelregels waaraan hackers zich dienen te houden als zij kwetsbaarheden willen onderzoeken bij organisaties. De leidraad is ervoor bedoeld om bedrijven te helpen een eigen CVD-beleid te ontwikkelen.
 
Moeite met implementatie
"In de praktijk merken onze leden dat veel organisaties moeite hebben met een goede implementatie van het CVD-beleid binnen hun organisatie," zegt Petra Oldengarm, directeur van Cyberveilig Nederland. "Daarom hebben wij een stappenplan ontwikkeld dat zowel Nederlandse bedrijven als onze leden kan ondersteunen in het implementeren van dit beleid. Onderdelen van dit stappenplan zijn bijvoorbeeld het zorgen voor betrokkenheid van bestuur en management, het inrichten van een proces voor het afhandelen van een melding van een kwetsbaarheid door een hacker en het testen van het proces om er zeker van te zijn dat het goed werkt.
 
Digitaal veilig Nederland
Het stappenplan helpt organisaties ervaring op te bouwen met CVD zodat het daadwerkelijk van toegevoegde waarde is bij het verbeteren van de eigen informatiebeveiliging. Hans de Vries, directeur van het NCSC: "Sinds de publicatie van de eerste leidraad voor ethisch hacken in 2013, stimuleert het NCSC actief de CVD praktijk, zowel nationaal als internationaal. De honderden meldingen die het NCSC sindsdien heeft ontvangen, illustreren het vertrouwen en de samenwerking tussen de ICT-gemeenschap, overheden, het bedrijfsleven en het NCSC. Met als gemeenschappelijk doel een digitaal veilig Nederland. Ik juich het initiatief van Cyberveilig Nederland dan ook toe, hoe meer bedrijven bekend zijn met het belang van samenwerken met ethisch hackers, hoe beter."
Oldengarm vult dan ook aan dat de leidraad natuurlijk bedoeld is voor onze eigen leden om CVD te implementeren, maar ook breed bij ieder organisatie in Nederland toe te passen.
 
Het stappenplan is tot stand gekomen met input van diverse leden van Cyberveilig Nederland en Chris van ’t Hof, auteur van het boek ‘Helpende Hackers’. "De nieuwe leidraad van het NCSC legt duidelijk uit waarom organisaties open moeten staan voor meldingen van hackers, het stappenplan van CVN laat goed zien hoe je dat doet," aldus Van ’t Hof.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken