Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
15 oktober 2018
 

Vijf tips voor het inzetten van folders

 
 

Bij reclame is sinds de opkomst van computers en internet de nadruk veel meer komen te liggen op digitaal. Moet een folder dan als ‘ouderwets’ worden beschouwd? Nee hoor. Er zijn immers nog steeds veel doelgroepen die digitaal minder gemakkelijk benaderd kunnen worden, zoals ouderen.

Daarnaast kunnen folders huis-aan-huis bezorgd of uitgedeeld bij evenementen worden, zonder dat u hiervoor contactgegevens van de ontvanger zoals een emailadres of woonadres hoeft te weten. Lauren Visser van Onlineprinters.nl geeft vijf tips voor het inzetten van folders. Zo vallen folders op bij uw doelgroep en belanden ze niet direct in de papierbak zonder dat er aandacht aan besteed is.
 
Wek de interesse van uw doelgroep
Visser benadrukt dat het natuurlijk nodig is de interesse van uw doelgroep te wekken, als u wil dat een folder niet direct in de papierbak beland zonder dat er aandacht aan besteed is. "Wilt u zorgen dat een boodschap vaker gelezen worden door de aandacht te trekken van potentiële klanten? Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat een verrassingselement de interesse van mensen aanwakkert. Denk hierbij aan een opvallende afbeelding, een slogan die mensen aan het denken zet of een folder die op een opvallende manier openklapt."
 
Laat een folder professioneel ontwerpen
Volgens Visser zijn er helaas veel mensen die menen dat ze zelf wel ‘even’ een mooi foldertje kunnen ontwerpen. "Ontwerpen met grafische programma’s zoals InDesign is voor iedereen mogelijk tegenwoordig. Toch heeft een professionele ontwerper vaak een creatievere invalshoek door meer ervaring. Uiteraard kunt u best zelf nadenken over een mogelijk ontwerp, maar laat de uiteindelijke realisatie van het ontwerp van een effectieve en opvallende folder toch beter over aan een professional."
 
Maak consequent gebruik van huisstijl
De huisstijl van een onderneming dient altijd in het drukwerk te onderscheiden zijn. Visser: "Dit geldt niet alleen voor folders, maar ook voor bijvoorbeeld brochures, brieven, facturen en visitekaartjes. Worden uw logo of bepaalde kenmerkende kleuren uit de huisstijl vaker bewust of onbewust waargenomen door mensen? Dan beïnvloedt dit zowel de actieve als passieve herinnering op een positieve manier."
 
Niet alleen het ontwerp telt, maar ook de afwerking
Visser legt uit dat het bij een folder niet alleen om het ontwerp gaat. "Ook de afwerking van het bedrukte materiaal bepaalt hoezeer het opvalt en hoe professioneel uw onderneming overkomt. U kunt bijvoorbeeld kiezen uit een wat dikker papiersoort als u een meer luxe uitstraling zoekt. Of u laat een folder bijvoorbeeld voorzien van een glanzende uv-lak."
 
Meet de effectiviteit van een folder
Een opvallende en verrassende folder ontwerpen is een ding. Volgens Visser is het echter ook belangrijk om het bereik te analyseren en het effect te meten. "Maar hoe weet u of een folder wel of niet is opgemerkt door uw doelgroep? Offline communicatie maakt het immers veel moeilijk om de reactie op een boodschap te meten. Hoe dit toch mogelijk is? Bijvoorbeeld door het toevoegen van een call-to-action, zoals een link naar  website of kortingscode."
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
peter zzp-boekhouden  |   | 
15-10-2018
 | 
19:44 uur
Ik ben geen voordeel van folders, maar als het dan toch doet maak dan de link met online.

Vermeld je Facebook-profiel, zorg dat ze je pagina kunnen liken, voeg een code toe zodat ze meteen kunnen scannen en doe ook via social media een actie.

Een folder gooien de mensen weg, volgen ze je online dan kun je ze blijven bereiken.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken