Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
8 oktober 2018
 

Vier tips om een sterke merknaam te bedenken

 
 

Hebt u als ondernemer echt een vernieuwend product bedacht? Of wilt u consumenten of bedrijven een innovatieve dienst gaan aanbieden? Voor de marketing richting uw (potentiële) klanten is het belangrijk om dan een sterke merknaam te hebben.

Deze kan immers het verschil maken tussen succes of flop van een product of dienst. Waar u allemaal rekening mee moet houden? Maarten Koolen van merkenbureau IntellectueelEigendom.be geeft u vier tips voor het bedenken van een sterke merknaam.
 
 

  • Zorg dat u herkenbaar bent
  •  
    Volgens Koolen is het van belang dat een merknaam herkenbaar is voor het grote publiek en u uw merk er tegelijkertijd mee kunt onderscheiden van concurrenten. "Daarom is het niet handig om een beschrijvende naam te kiezen. Stelt u zich voor dat u in de auto zit en u een reclame over ‘de beste hypotheekadviseur’ hoort. Op kantoor gekomen gaat u Googlen en ziet u 787.000 resultaten. Dan is echt niet meer duidelijk om welke merk de reclame ging. Het marketingbudget had in dit geval beter op een andere manier besteed kunnen worden."
     
     
  • Maak het niet te moeilijk
  •  
    Een beschrijvende naam is dus niet aan te raden. Een hele ingewikkelde merknaam is echter ook niet goed te herkennen, zo vervolgt Koolen. "Daarom kunt u het beste kiezen voor een bestaand woord dat niets zegt over wat u doet. Denk aan Apple, dat zegt niks over computers en telefoons maar wordt door het gros van de mensen wel direct herkent." Hij voegt hier nog aan toe: "Om onderscheidend te zijn kiezen sommige ondernemingen voor een trendy schrijfwijze van een bekend woord. Zodra u de merknaam echter moet gaan spellen, is deze te ingewikkeld over het algemeen."
     
     
  • Voorkom verwarring
  •  
    Ook is het volgens Koolen belangrijk ervoor te zorgen dat uw merknaam of logo niet lijkt op dat van een bestaand merk met vergelijkbare producten of diensten. Koolen: "Vroeg of laat krijgt u daar problemen mee. En dat is zonde van alle tijd en al het geld die u in de ontwikkeling ervan hebt gestopt. Ook zal registratie van een merk dat verwarrend is met een oudere registratie waarschijnlijk al op bezwaar stuiten."
     
     
  • Voldoe aan de wettelijke eisen
  •  
    Koolen benoemt dat niet elke naam of elk logo te registreren is: "Zo mag het niet aanstootgevend zijn of gaan om een geografische aanduiding zoals een plaatsnaam. De belangrijkste reden waarom merken worden geweigerd is het onderscheidend vermogen. Is uw merknaam te beschrijvend, te ingewikkeld of juist te eenvoudig, dan kan het niet worden ingeschreven en verkrijgt u geen merkrecht."
     

     
    Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

     

    Gerelateerde nieuwsitems

     
     
    Reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    Reageren

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
    code te wijzigen.
    PSD2 zal stimulans zijn voor voordelen zakelijke rekening
    De komst van betaalrichtlijn PSD2, volweg Payment Services Directive 2, moet de openheid van de financiele wereld voortstuwen
    Meer dan 100 checklists
    Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
    Managersonline.nl
    Het internetmagazine voor directeuren en managers
    BOEKENNIEUWS
    Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
     
    Lees verderMeer boeken