Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
2 oktober 2018
 

Tien equity crowdfunding tips voor investeerders

 
 

De komst van equity crowdfunding, oftewel crowdfunding op basis van aandelen, opent deuren voor investeerders. Zij hebben nu wereldwijd toegang tot kansrijke scale-ups en MKB-bedrijven uit alle branches. En dit vanachter hun laptop.

In Nederland zijn onder andere Symbid en Eureeca bekende platformen die equity crowdfunding aanbieden. Het aandeel in equity campagnes in relatie tot andere vormen van crowdfunding groeit elk jaar. Met welke aspecten moeten investeerders rekening houden bij deze alternatieve investeringsvorm? Christopher Thomas, oprichter van Eureeca, geeft zijn tips.
 
Winst maken
Investeerders hebben één doel voor ogen en dat is winst maken. De kans hierop wordt aanzienlijk verhoogd door het creëren van een gediversifieerd investeerdersportfolio. Een onderzoek uitgevoerd door non-profit organisatie Kauffman Foundation laat de kracht zien: bij het investeren in tussen de 25 en 50 bedrijven ontvangen investeerders jaarlijks gemiddeld 27 procent winst. Bij een budget van €10.000 kan men er dus beter voor kiezen om €1.000 in tien bedrijven te investeren, dan all-in te gaan op één bedrijf. Bouw een gevarieerd portfolio op met bedrijven uit verschillende branches voor een periode van twee tot drie jaar en wacht geduldig af. 
Daarbij is het ook verstandig om niet al de beschikbare financiering in te zetten op crowdfunding. Investeren in groeiende bedrijven is en blijft risicovol. Het is slim om het percentage in een volledig investeerdersportfolio op vijf tot tien te houden. 
 
Tien tips
Naast het strategisch opbouwen van het portfolio, maken ook de keuzes in de crowdfunding platforms en ondernemers een groot verschil. Hieronder tien tips.
 
Tips voor het kiezen van een platform
1.    Let op fraude-detectie
Het laatste wat een investeerder wil, is investeren in een ‘nep’ bedrijf dat er met de financiering vandoor gaat. Zoek naar een platform dat zelf due dilligence doet, werkt met uitgebreide procedures en onderzoeken uitvoert voordat bedrijven een campagne mogen starten op het platform. Investeerders moeten op zijn minst onderzoek doen naar de bedrijfsstructuur, het businessplan én naar de oprichters en grotere aandeelhouders. 
 
2.    Check de verzekering
Een ander belangrijk aspect om op te letten is of het platform wel of geen verzekering aanbiedt. Hoeveel onderzoek er ook wordt uitgevoerd (door de investeerder of het platform), volledige garantie dat het bedrijf er niet met de financiering vandoor gaat kan niet worden gegeven. Hoe onwaarschijnlijk ook, een verzekering biedt uitkomst en zorgt ervoor dat u niet met lege handen komt te staan. 
 
3.    Regulatie voor controle
Een AFM-vergunning of ontheffing is bij de crowdfunding op basis van donaties en beloningen niet verplicht. Bij leningen en aandelen wel. AFM-gereguleerde platforms worden onder meer gecontroleerd op 1) betrouwbare en integere bedrijfsvoering en diensten, 2) geschiktheid van beleidsbepaler, 3) vakbekwame adviseurs, 4) aansprakelijkheid, 5) aansluiting bij Stichting Bureau Krediet Registratie. Hierbij is de ondernemer maar ook de investeerder zeker van een legitiem platform.
 
Tips voor de keuze in bedrijven om in te investeren
1.    Doe marktonderzoek
Om de succeskans van een bedrijf in te schatten moet er onderzoek gedaan worden naar de behoefte in de markt. Ontdek of het product of de dienst aan een bepaalde vraag voldoet, wat bestaande alternatieven zijn, hoe het product zich hiervan onderscheidt en let op de onderbouwing. Is er bijvoorbeeld marktonderzoek gedaan of een afgerond proof-of-concept? Als de behoefte is aangetoond, is de kans van slagen vele malen groter. Daarnaast is het slim om te kijken naar de grootte van de markt.
 
2.    Strategie is een must
Een idee is één, de uitvoering is twee. Zorg ervoor dat de ondernemers waarin u investeert precies weten hoe de implementatie van het idee of product in zijn werk zal gaan. Een duidelijke en onderbouwde strategie is een must.
 
3.    Kijk naar de oprichters
Een andere succesfactor zijn de oprichters van het bedrijf. Ga na wat hun achtergrond is. Is dit hun eerste venture of hebben zij al meerdere (succesvolle) bedrijven op hun naam staan? Bekijk hun opleiding, ervaring, competenties en cv. Twijfelt u over bepaalde vaardigheden? Vraag dan of de ondernemers hier ondersteuning in krijgen of hiervoor open staan. 
 
4.    Denk in termen van schaalbaarheid
Niet alleen de huidige behoefte op de markt van het product of dienst kan toekomstige ontwikkelingen voorspellen. Schaalbaarheid kan groei tegenhouden of juist stimuleren. Zoek naar bedrijven met de potentie om op te schalen. Is het een product met een grote (afzet)markt? Kan het product verder ontwikkelen? Zou het project of de dienst het ook goed doen in het buitenland? Allemaal aspecten die potentiële groei in kaart brengen. 
 
5.    Geef input
Een van de grootste voordelen van equity crowdfunding voor zowel de ondernemer als de investeerder is dat investeerders invloed kunnen hebben op het succes door de inzet van eventuele connecties. Bespreek met de ondernemer of input en/of hulp welkom is om zo samen te werken naar een succesvol bedrijf én investering.
 
6.    Breng uw exit strategie in kaart
Bekijk ook goed hoe de vervolgstappen na de investering in elkaar zitten. Wordt er bijvoorbeeld maandelijks rente uitgekeerd of zult u alleen een bedrag uitgekeerd krijgen voor uw aandelen bij fusies, acquisities of Initial Public Offerings
(IPO’s) waarbij liquiditeit vrijkomt. Breng voor het investeren de uitbetaling en exit strategie in kaart. Dan weet u precies waar u aan toe bent en wat u kunt verwachten. 
 
7.    Kijk af
Een laatste tip? U kunt vaak zien welke andere investeerders al bij een project zijn aangehaakt. Ziet u dat een expert in bijvoorbeeld e-commerce geïnvesteerd heeft in een bedrijf in deze branche? Of ziet u dat een gevestigde investeerder aandelen heeft aangekocht? Dit zegt waarschijnlijk iets over de waarde van de investering. Gebruik dit als inspiratie en laat het uw vertrouwen in het succes van een bedrijf en investering een boost geven. 
 
Met de voorgaande tips voor strategische keuzes in bedrijven en in platformen verhoogt u uw kans op een winstgevend investeerdersportfolio. Daarnaast helpen de tips om risico's te beperken zodat u niet voor onverwachte situaties komt te staan. Investeren met equity crowdfunding kan heel winstgevend zijn, maar is ook hard werken. 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken