Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
28 september 2018
 

Succesvol klimaatakkoord vraagt om een uitgekiende aanpak

 
 

"De onderhandelingen voor het klimaatakkoord gaan de tweede helft in. In de eerste helft is heel veel goed voorwerk verricht. Nu moeten we uit alle verzamelde ingrediënten een uitgekiend menu samenstellen voor een effectieve aanpak die mensen meekrijgt en enthousiasme in de samenleving genereert."

Dat zeggen Cees Oudshoorn en Hans de Boer, van VNO-NCW, naar aanleiding van een artikel in ESB. "Als we het slim doen kunnen we mondiaal veel meer impact hebben dan we nu denken."
In het economenvakblad uiten De Boer en Oudshoorn een aantal bedenkingen bij de kant die het Klimaatakkoord nu dreigt op te gaan. Zo waarschuwen ze voor het gevaar dat extra CO2-reductie in Nederland -in de industrie en bij de productie van elektriciteit (de ETS-sector)- straks leidt tot extra vuile uitstoot elders in Europa. "De huidige aanpak staat nu nog te weinig stil bij de effecten van ons doen over de grens."
 
Niet grensoverschrijdend
Verder kijkt de huidige aanpak volgens hen ook nog te weinig over grenzen van sectoren heen. Dit terwijl de echt grote klappers moeten komen van samenwerking tussen sectoren. Bijvoorbeeld door uitwisseling van warmte, elektriciteit, groene waterstof en CO2. Juist Nederland heeft hier volgens Oudshoorn en De Boer met zijn kleine schaal en dichtbij elkaar liggende industrieën een unieke uitgangspositie om ook mondiaal veel meer impact te hebben dan bij een silo benadering per sector. "Bij een dergelijke aanpak kan je bij voorbeeld denken aan de ontwikkeling naar een energiesysteem waarin groene waterstof leidend is en nieuwe warmtenetwerken."
 
Langjarige zekerheid
Tot slot wijzen de auteurs op het belang van langjarige zekerheid en een goede governance . Zo kan volgens hen een groot project als dit bijvoorbeeld niet zonder nationale regie. "Gewaakt moet worden voor een decentralisatie die de provincies en gemeenten niet aan kunnen en waardoor we niet effectief zijn.
Alleen als we dit soort zaken goed bewaken komen we tot een een aanpak die mensen meekrijgt en enthousiasmeert," aldus De Boer en Oudshoorn.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken