Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
28 september 2018
 

Planningssoftware: flow, flexibiliteit, voorraad- en kostenreductie

 
 

De hedendaagse dynamische economie vraagt extreme flexibiliteit van productiebedrijven. Bedrijven merken in de dagelijkse praktijk dat veel productiebedrijven hiermee moeite hebben. Klassieke MRP besturingssystemen zijn meestal niet ingericht om om te kunnen gaan met een grote variatie in eindproducten in combinatie met constant veranderende levertijden.

Gevolg hiervan is vaak dat grote (tussen)voorraden ontstaan en dat kost veel geld. Dit schrijft Susanne Vedder, marketingmanager bij Limis.
 DDMRP (Demand Driven MRP) biedt hiervoor de oplossing. Om productieresources in te zetten voor orders die op dat moment prioriteit hebben, is vraag gestuurd plannen onmisbaar. We gaan hier in op de toepassing van planningssoftware Limis Planner als onderdeel van een DDMRP productiebesturing en laten zien hoe een betere workflow, flexibiliteit en voorraad- en kostenreductie kan worden bewerkstelligd.
 
Waarom?
Het probleem van de klassieke MRP benadering is dat er op basis van behoefte (klantorders, forecast, minimale voorraden) op moment x de orders voor koop- en maakdelen worden gegenereerd zodat de organisatie de materialen kan inkopen en op tijd kan beginnen met produceren. In zoverre een beproefde methode die prima werkt bij een min of meer stabiele en voorspelbare vraag.
Een probleem gaat zich echter voordoen als de behoefte op basis waarvan de organisatie aan het werk is gezet steeds verandert. Op zo’n moment kan het zijn dat gegenereerde koop- en maakorders geen actuele behoefte meer afdekken. Omdat die koop- en maakdelen in geval van MRP meestal anoniem zijn gegenereerd is moeilijk terug te herleiden welke behoefte deze nu afdekken. Hoe complexer de stuklijst, hoe groter de uitdaging. Zo kan het zijn dat er schaarse productiemiddelen worden gebruikt terwijl er helemaal geen behoefte (meer) aan is. Los van de onnodige voorraad die daarmee gecreëerd wordt is het funest dat de actuele behoefte niet kan worden geleverd omdat de productiemiddelen zijn ingepland met de verkeerde" orders.

De oplossing: DDMRP
Een Demand Driven MRP module, oftewel MRP gebaseerd op behoefte, is een add-on op deze klassieke MRP besturing. Met DDMRP wordt de  behoefte aan koop- en maakdelen tegen de actuele vraag (klantorders, forecast) gepland. Daarmee wordt op elk moment de productie in lijn gebracht met de actuele vraag. Het geeft inzicht in wanneer de order moet worden geleverd, wat de werkelijke doorlooptijd van de productieorder is en bekijkt per order in de tijd naar de onderliggende behoefte aan halffabricaten en grondstoffen. Indien met de verkooporder wordt geschoven, gaan in voorkomende gevallen alle onderliggende orders mee.
 
Voorbeeld:
Een fietsproducent krijgt van klant A een order voor 100 heren fietsen, te leveren over zes weken. Klant B bestelt 100 dames fietsen, te leveren over zeven weken. Op basis van MRP advies worden er voor de lasafdeling productieorders ingelegd voor het lassen van 100 heren frames en 100 dames frames tegen een dusdanige leverdatum zodat er voldoende tijd is voor assemblage van de fietsen. De rest van de onderdelen laten we buiten beschouwing.
Als klant A de bestelling wijzigt en aangeeft de 100 herenfietsen pas over drie maanden nodig te hebben en 50 damesfietsen extra wil afnemen over vijf weken, wordt er op basis van MRP voor de lasafdeling een productieorder voor 50 extra damesframes ingelegd. De productieorder voor de 100 herenframes blijft echter staan tegen de oorspronkelijke leverdatum. Gevolg is dat de lasafdeling druk is met herenframes die nog helemaal niet nodig zijn, terwijl de productieorder voor de frames voor de 50 extra damesfietsen moet wachten op vrije capaciteit.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken