Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
27 september 2018
 

Meer transparantie over uurtarieven ZZP'er

 
 

Drie maanden geleden lanceerden Intelligence Group samen met Planet Interim de Benchmark-tarieven-tool. Tot dat moment was er nauwelijks transparantie over gevraagde en betaalde uurtarieven van ZZP’ers in Nederland.

Nu blikken de oprichters graag terug op de eerste bevindingen van de Benchmark-tarieven-tool.
De tool is bijna 1.600 keer gebruikt. Driekwart van de gebruikers heeft gezocht naar een specifiek beroep. Een kwart van de gebruikers zocht het ruimer door binnen een vakgebied te zoeken. Als we iets dieper de data in duiken zien we dat een ruime meerderheid recruiter is. Opvallend is dat op het beroep recruiter drie keer zo vaak wordt gezocht als op de nummer twee en drie, respectievelijk projectmanager en financial controller. Hiermee kunnen we dan concluderen dat recruiters nieuwsgierig zijn naar hun marktwaarde, het gebruiken in hun werk zoals tariefbepaling naar de interim markt, maar ook dat recruiters veel gevraagd zijn momenteel. Dit blijkt ook uit de gegevens van de Top 25 interim profielen 2018.
  Top 10 meest gezochte profielen:   1 Recruiter 2 Projectmanager 3 Financial controller 4 Controller 5 Projectmanager ICT 6 Algemeen directeur 7 Business consultant 8 Adviseur marketing en communicatie 9 HR-manager 10 Programmamanager "Het is onze ambitie om de tarievenmarkt van ZZP’ers meer transparant te maken. Een eerste stap is dat we de tool hebben gelanceerd. Vervolgens moet deze nog wel gebruikt worden, zodat we de data kunnen blijven actualiseren. Dat is in het eerste kwartaal prima gelukt! Vooral recruiters gebruiken het in hun werk en voor zichzelf. Onze ambitie is nu dat ook de ZZP’er zelf de tool gaat gebruiken," aldus Geert-Jan Waasdorp directeur Intelligence Group.
Verschillen in inschatting
Een opvallend gegeven is dat de groep recruiters, voor zichzelf een lager tarief invult dan wat de markt hen biedt. Zij zijn daarin een uitzondering, bij alle overige beroepen in de Top-tien wordt door gebruikers een hoger eigen tarief ingevuld dan wat de markt aangeeft. Met name Algemeen directeuren hanteren vaak een hoger tarief dan het benchmarktarief van de tool. Niettemin laat de tool met een onder- en bovengrens ook zien dat de spreiding in tarieven groot kan zijn.

Voor onderstaande vakgebieden wordt de tool het meest ingezet:
      1 Directie/ (Interim) management 2 ICT/Automatisering 3 Human resource management 4 Marketing/ Sales/ Communicatie 5 Financieel/ Bank en verzekeren Ook hier geldt dat het gewenste tarief van gebruikers gemiddeld genomen hoger is dan wat de markt aangeeft. Voor de meest realistische prijsindicatie is het dan ook verstandig de tool op meerdere manieren te raadplegen. Wilt u als ZZP’er of interim professional ook weten welk tarief marktconform is? U kunt meteen van de ZZP tarieventool gebruik maken door hier te klikken.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken