Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
14 september 2018
 

Consument bezoekt steeds minder vaak fysieke winkel

 
 

Het aantal consumenten dat zegt een fysieke winkel te bezoeken blijft dalen, zo blijkt uit onderzoek van Q&A in opdracht van ABN AMRO onder 1.881 consumenten. 32 procent van de consumenten geeft aan (veel) minder fysieke winkels te bezoeken, in 2015 was dit nog 21 procent.

Voor jongere consumenten geldt dit nog in meerdere mate dan voor ouderen. In de afgelopen drie jaar is het aantal consumenten met een sterke voorkeur voor de fysieke winkel dan ook gedaald van 74 procent naar 63 procent. Daarbij geeft 55 procent van de consumenten aan eerst online te oriënteren voor zij een aankoop doen en stijgt het aantal consumenten met een sterke voorkeur voor online. Voor winkeliers is het meer dan ooit belangrijk om consumenten een reden te geven om naar de fysieke winkel te komen. Zij staan voor een flinke uitdaging, maar hebben volgens ABN AMRO voldoende kansen om relevant te blijven voor de consument.
 
Beleving en expertise zijn reddingsboei voor fysieke winkels
Door het bieden van beleving en expertise kunnen winkeliers met een fysieke winkel zich de komende jaren blijven onderscheiden. Hoewel de adviesrol van personeel in elektronica- en sportwinkels al deels is overgenomen door web- en vergelijkingssites, kan het bieden van beleving hen in de ogen van de consument nog waarde toevoegen aan dit type winkels. Een manier om beleving te bieden is de mogelijkheid om producten uit te proberen, te passen of te testen. Voor consumenten is dit de hoofdreden om een fysieke winkel te bezoeken. Daarnaast geeft 27 procent van de consumenten de voorkeur aan de fysieke winkel wanneer ze iets snel willen hebben en 26 procent kiest voor een winkelbezoek als ze nog niet precies weten wat ze willen kopen.
 
Personeel essentieel voor toekomst fysieke winkel
Voor de juiste beleving en expertise is voldoende deskundig personeel de belangrijkste voorwaarde volgens ABN AMRO. "Een goede kennis van de markt en klanten zijn nodig om de juiste keuzes op lokaal niveau te maken. Deskundig personeel wordt door de consument echter als belangrijkste factor gezien om beleving en expertise in de winkel te brengen," zegt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN AMRO. "Zij moeten consumenten persoonlijk benaderen, maar zich niet opdringen. Goed winkelpersoneel zorgt voor tevreden en loyale klanten, maar veel winkeliers vissen in dezelfde personeelsvijver. Hoewel het in een competitieve markt geen gemakkelijke opgave is, blijft investeren in goed personeel cruciaal voor de fysieke winkel van de toekomst. Durf als winkelier aanpassingen door te voeren met strategische focus op beleving en expertise in de winkel. Want uiteindelijk maakt het juiste personeel het grote onderscheid ten opzichte van fysieke en online concurrenten."
 
Het volledige rapport is hier te downloaden.
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
pet zzp-boekhouder  |   | 
16-09-2018
 | 
14:32 uur
De kleinere specialistische winkels verdwijnen ook meer en meer. Hier in Haarlem worden na afloop van het huurcontract bij een taal zaken de huur verdubbeld. Je hebt altijd te weinig betaald stelt de nieuwe verhuurder. Deels heeft hij gelijk. Gevolg is wel dat er meer eensheidsworsten komen, grote bedrijven, telecomwinkels die nog wel de huur kunnen ophoesten.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Internetondernemers kunnen niet meer zonder goede hosting
Het belang van een goede hosting voor een internetondnemer
Voeding voor de concentratie
B-vitamines (B1, B3, B6, B8, foliumzuur en B12) en vitamine C zijn goed voor de leerprestatie, de concentratie en spelen een rol bij het geheugen.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken