Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Online prestaties bedrijven Zwolle en Deventer ondermaats

13 september 2018 - E-commercemanagers.com heeft onderzoek gedaan onder 761 bedrijven in de omgeving van Deventer en Zwolle. De online prestaties van de websites van deze bedrijven is bekeken. Slechts één op de twintig onderzochte bedrijven heeft zijn online marketing écht goed voor elkaar. Ook op andere onderzochte criteria scoorde de bedrijven matig.

De 761 bedrijven zijn onderzocht op een viertal criteria:
 
- Veiligheid van de website (SSL certificaat);
- Is de website mobile friendly;
- Heeft de website een AVG cookie-melding;
- Hoe is de laadsnelheid.

Gemiste zoekkansen
Het onderzoek toont dat 60 procent van de 761 bedrijven (460) de URL van het bedrijf geregistreerd heeft de Kamer van Koophandel. Dat is een gemiste kans omdat de registratie van de URL bij de Kamer van Koophandel leidt tot meer verkeer naar de website van het bedrijf en een hogere positie in zoekmachines. Deze 460 bedrijven zijn verder onderzocht.
Van alle bedrijven is een derde van de websites niet goed te bezoeken op een smartphone. Op dit moment komt circa 63 procent van al het websiteverkeer van een smartphone. Daarnaast heeft Google sinds april 2018 een speciale mobile first index wat het nóg belangrijker maakt om een website mobile-friendly te maken.

Veiligheid 
De veiligheid van de websites van deze bedrijven (460 websites) is onderzocht en het blijkt dat slechts 257 bedrijven (56 procent) een SSL verbinding heeft. De 203 bedrijven die geen SSL hebben zullen veel bezoekers missen omdat sinds juli 2018 Google Chrome (marktaandeel circa 75 procent) een melding geeft aan websites die geen SSL hebben. Daarnaast zijn er vele andere voordelen aan een SSL zoals een snellere laadsnelheid, voldoen aan de AVG en een professionele uitstraling naar websitebezoekers.
 
AVG
Om aan de AVG te kunnen voldoen moeten websites wanneer zij cookies plaatsen een melding hiervan maken, tenzij het functionele cookies betreft. Slechts 135 (29 procent) van de 460 onderzochte websites had een AVG Cookiebar. Van de 325 websites die géén cookiebar hebben, hadden 183 (52 procent) websites het wél moeten hebben. Waarmee deze sites dus niet voldoen aan de AVG.
 
Laadsnelheid
Het vijfde criterium waar onderzoek naar gedaan is, is de laadsnelheid van de website. Gemiddeld was deze bij de 460 onderzochte URL’s 6,2 seconden. De gewenste snelheid van een websites, is echter maximaal 3 seconden, omdat smartphone gebruikers zéér ongeduldig zijn, conversiepercentages omlaag gaan door trage laadsnelheden en posities in de zoekmachines ook beïnvloed worden door de laadsnelheid. 109 bedrijven hadden de gewenste laadsnelheid van drie seconden of sneller.
 
Combinatie
Tot slot is er gekeken naar de combinatie van alle criteria. Hoeveel procent van de bedrijven hebben essentiële onderdelen van online marketing goed voor elkaar? Dit bleek slechts 5,4 procent van de 460 onderzochte websites.
Directeur Joost Hoogstrate over de onderzoeksresultaten: " Dit onderzoek heeft vooral gekeken naar de minimale eisen die aan een hedendaagse website worden gesteld. En dat een percentage van vijf procent van de bedrijven hieraan voldoet, is bedroevend. Veel ondernemers verliezen hierdoor omzetmogelijkheden, terwijl voor een relatief geringe investering een prima functionerende website neergezet kan worden met de meeste geavanceerde online marketing technologie. "
 
Over de 761 onderzochte bedrijven
De 761 onderzochte bedrijven zijn allemaal commerciële organisaties die economisch actief zijn. De organisaties hebben tussen de tien en 100 man personeel.
 
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.