Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
4 september 2018
 

Kennen uw medewerkers de ‘WHY’ van uw bedrijf?

 
 

Betrokken medewerkers dragen bij aan een positief werkklimaat. Daarvoor is het belangrijk dat zij het doel van hun organisatie kennen. En het gevoel hebben hieraan bij te dragen. Toch weet slechts een kwart van de medewerkers wat deze ‘WHY’ is.

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Werkstress of werkplezier’ dat Schouten & Nelissen uitvoerde onder 1263 werkenden. 
Uit het onderzoek bleek bovendien dat organisaties veel meer kunnen doen om het werkklimaat te verbeteren. Werken aan een positief werkklimaat levert organisaties veel op: medewerkers ervaren binnen een positief werkklimaat minder werkdruk en werkstress.
Daarbij nemen medewerkers binnen een positief werkklimaat meer regie in het werk en zijn ze meer vitaal en bevlogen. Dat draagt bij aan een wendbare en innovatieve organisatie. Voor een goed werkklimaat zijn een aantal elementen van belang.
 
24 procent ervaart waardering
Naast duidelijkheid over het doel van de organisatie, zijn onder andere erkenning, waardering en een goede samenwerking van die elementen. Ook daar valt nog veel te winnen. Slechts 24 procent van de respondenten ervaart daadwerkelijk waardering voor het werk en een derde vindt dat de organisatie samenwerking bevordert.
 
De hype van de ‘WHY’
Jessica van Wingerden, Directeur Organisatieontwikkeling bij Schouten & Nelissen, over de resultaten: "Als organisatie kunt u echt wat doen om een positief werkklimaat te creëren. Organisaties laten hier nog veel liggen. Neem nu het hogere doel van de organisatie. Na de hype in managementboeken over de WHY en de opbrengsten hiervan zou men verwachten dat managers hier veel gerichter aan werken. In de praktijk blijkt dat mensen daar nog relatief weinig van terugzien." Werk aan de winkel dus voor veel organisaties, volgens Van Wingerden. "Een werkklimaat dat weinig motiverend en waarderend is, brengt serieuze problemen met zich mee. Het vergroot de kans op werkstress en ongewenst gedrag en daarmee het risico op burn-out."
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
peterr ZZP-BOEKHOUDER  |   | 
5-09-2018
 | 
10:38 uur
Elke zzp' er die de Why van zijn bedrijf kent en uitdraagt weet klanten te binden en te inspireren, of niet, dat kan ook natuurlijk.

Is de WHY de zzp' er te ontlasten van zijn boekhouding en hem/haar alle zorgen uit handen te nemen dan zal dat een soort klant aantrekken. Is je WHY daarentegen alleen online contact, dan tref je ws een andere klant.

Wil je als zzp'er inspireren en succesvol zijn dan is het slim je WHY te weten.

Zet eens op papier wat je doet en waarom en voor wie.Wat je doel is en waar je in gelooft. Waarom zzp' ers voor jouw bedrijf moeten kiezen, waarom jij je onderscheidt.


Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken