Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
28 augustus 2018
 

Onderscheid u met een goed scholingsbeleid

 
 

32 procent van de medewerkers heeft de laatste drie jaar geen enkele opleiding gevolgd.
Dit terwijl 89 procent van de medewerkers het belangrijk vindt om zichzelf te ontwikkelen middels opleidingen. Dat blijkt uit onderzoek van Edubookers.


Verder blijkt dat slechts acht procent van de respondenten aangeeft dat HR de grootste invloed heeft op de scholingsintentie van medewerkers. De leidinggevende heeft hier verreweg de meeste invloed op (42 procent) en daarnaast ook directe collega’s (33 procent).
 
Scholingsbeleid als onderscheidend vermogen
Een goed scholingsbeleid is dé manier waarop een werkgever zich kan onderscheiden op de krappe arbeidsmarkt. Maar liefst 87 procent van de medewerkers geeft namelijk aan het belangrijk te vinden om te werken voor een organisatie die leren stimuleert en faciliteert. Helaas zegt slechts 38 procent van de medewerkers dat hun werkgever ook daadwerkelijk een passend opleidingsaanbod aanbiedt.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat 81 procent van de medewerkers Google als belangrijkste bron gebruikt om een opleiding te vinden. Het verdienmodel van Google is gebaseerd is op  de aanbieder die het meeste betaald. Dat is niet per definitie de beste opleiding en daarmee is Google ongeschikt als tool binnen het opleidingsbeleid van organisaties.

Een individuele leerrekening voor alle medewerkers
Vrijwel alle medewerkers (91 procent) vinden het belangrijk om zelf te bepalen waarin zij zich willen ontwikkelen. Daar komt bij dat 72 procent van de medewerkers aangeeft dat een individueel leerbudget meer stimuleert dan een collectief budget.
De individuele leerrekening is inmiddels kabinetsbeleid om een leven lang leren te borgen. Iedere Nederlander met een startkwalificatie zal de komende jaren een eigen leerrekening krijgen. Vooruitstrevende organisaties zijn dan ook al volop bezig om een eigen leerbudget onderdeel te maken van het scholingsbeleid van de organisatie.

Hoe hoog moet het budget zijn volgens de medewerkers?
Uit het onderzoek blijkt dat minder dan de helft (46 procent) van de medewerkers tevreden is over het voor hen beschikbare opleidingsbudget. Maar hoe hoog moet het budget wel zijn?
Iets meer dan de helft (52 procent) van de respondenten wil een budget tussen de € 1.000,- en € 1.500,- per jaar. Ruim een kwart (27 procent) wil meer dan € 1.500 en zestien procent van de respondenten geeft aan dat zij voldoende hebben aan een budget wat ligt tussen de € 500,- en € 1.000,-.

Waarom willen medewerkers blijven leren en hoe wordt het gefaciliteerd?
91 procent geeft aan dat persoonlijke ontwikkeling de belangrijkste motivatie is voor het volgen van een opleiding. Hierna worden als belangrijkste redenen genoemd het Up-to-date blijven binnen het vakgebied (61 procent) en het vergroten van de carrièrekansen (60 procent).
Tot slot is er in het onderzoek gevraagd naar wat medewerkers stimuleert om te blijven leren. 69 procent geeft aan gestimuleerd te worden doordat ontwikkeling wordt beloond, bijvoorbeeld door het opleidingsbudget te verhogen. 64 procent wil dat het onderdeel is van het functioneringsgesprek en 55 procent ervaren het als een stimulans wanneer collega’s hun trainingservaringen delen.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken