Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
24 augustus 2018
 

Vijf misverstanden over de merknaam onderuit gehaald

 
 

Hebt u een geweldig product dat u op de markt wilt gaan brengen? Of biedt u een vernieuwende dienst voor (potentiële) klanten? Dan is het belangrijk om goed na te denken over de merknaam van het product of de dienst. De gekozen naam is een factor die het succes sterk bepaalt namelijk.

Over merknamen bestaan echter helaas veel misverstanden. Maarten Koolen van Merkenbureau JTM benoemt er vijf.
 
Een merk moet exact beschrijven wat u doet
Veel startups denken dat hun naam precies moet zeggen wat ze doen volgens Koolen. "Denk aan namen als Sportplaza of Fitness Club Rotterdam. Dat is echt een grote fout. Op dergelijke namen kunt u namelijk nooit het alleenrecht krijgen. Dit betekent dat al uw concurrenten deze naam mogen gebruiken en het voor consumenten lastig wordt om te weten met welk bedrijf ze te maken hebben."
 
Zelf een merk registreren is eenvoudig
Er zijn een aantal online tools beschikbaar om merken zelf te registreren, zo vervolgt Koolen. "Met behulp van die software kan iedereen eigenlijk zijn eigen merknaam vastleggen. Toch gaat dit vaak mis, vooral omdat bedrijven dan een merk met te weinig onderscheidend vermogen indienen of omdat wordt gekozen voor class headings."
 
Een trainingsmethode kan gepatenteerd worden
Een ander misverstand is dat u een trainingsmethode kunt patenteren. Koolen: "Veel coaches en trainers onderscheiden zich doordat ze een unieke methode hebben ontwikkeld om mensen of bedrijven via verbeterprocessen te coachen of trainen. Omdat dit ervoor zorgt dat deze bedrijven zich onderscheiden van concurrenten willen ze dit graag vastleggen. Helaas is dat niet mogelijk. Methodes, recepten en andere ideeën kunt u niet monopoliseren."
 
U kunt een merk wereldwijd registreren
Volgens Koolen is uit onderzoek gebleken dat veel bedrijven hun merknaam wereldwijd willen vastleggen, zodat niemand deze meer voor hun producten of diensten kan gebruiken. "Dat is helaas niet mogelijk. U kunt een merk vastleggen in de Benelux en EU, maar niet in één keer wereldwijd. Als u buiten de Benelux of EU wilt registreren, zult u die landen individueel moeten aanwijzen. Een registratie in alle landen ter wereld kan dan wel, maar kost tonnen."
 
Een merkregistratie zorgt ervoor dat niemand de naam meer mag gebruiken
Een veelgehoorde wens van bedrijven is dat de merknaam door niemand anders meer gebruikt zou mogen worden. Koolen: "Bedrijven registreren een naam en willen dan dat niemand deze naam meer mag gebruiken. Dat klopt voor zover, dat dit niet meer mag voor de producten en diensten binnen de landen waar de registratie geldt. Stel dat u een zeepmerk met de naam BOTS hebt, dan kan iemand prima een kledingmerk beginnen of software maken met deze naam. Dit zorgt immers niet voor verwarring."
 
Succes met het kiezen van een merknaam, bovenstaande info helpt u vast verder!
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken