Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
16 augustus 2018
 

Zo kiest u duurzaam hout

 
 

Meubels worden vooral gemaakt van hout, een van de belangrijkste natuurproducten. En ondanks het feit dat hout in beginsel uiteraard duurzaam is en daarom een langere levensduur kent, is het eveneens van cruciaal belang dat hout op de meest duurzame manier geproduceerd wordt.

Dit zegt Tom Groenen van Tafels99.
 Het produceren van hout – en dan met name de wijze waarop- is ondertussen ook een hot item voor de Europese Commissie. "Deze commissie bracht de Bossenstrategie uit en werkt nadrukkelijk aan een veel duurzamer beheer van bossen. Dit doen ze om een duidelijk en eensluidend EU-beleid te komen," zegt Groenen. Aan de strategie is een plan van aanpak toegevoegd om met name illegale houtkap alsmede illegale handel tegen te gaan.
 
Nederland is ‘streng’ land
Landen die deel uitmaken van de EU kennen een verschillend beleid van inkoop als het om hout gaat. "Momenteel wordt gewerkt een harmonisering van duurzaamheidscriteria. In ons land wordt nadrukkelijk samengewerkt met Duitsland, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. Het kiezen van duurzaam hout geschiedt in elk land op een verschillende manier. Nederland geldt als een ‘streng’ land. Vanaf 2010 koopt onze overheid uitsluitend hout voor eigen consumptie in dat volledig voldoet aan de vastgestelde duurzaamheidscriteria. De verschillende duurzaamheidlabels geven aan of er sprake is van duurzaam hout," legt Groenen uit.
 
FSC en PEFC
Nederland accepteert momenteel binnen het duurzame inkoopbeleid FSC als PEFC. "FSC? Dat is een internationale organisatie die zich met name inzet voor verantwoord bosbeheer en behoud van bossen. Dat doen ze over heel de wereld. In de ogen van FSC is er sprake van verantwoord bosbeheer als rekening wordt gehouden zowel economische, sociale en ecologische aspecten die bij het beheren van bossen hoort. PEFC is een keurmerk dat staat voor een sociaal voordelig, een economisch leefbaar en milieuvriendelijk bosbeheer," verklaart Groenen.
 
KOMO
Daarnaast kunt u ook nog te maken met de term KOMO. Groenen legt uit. "Staat het KOMO vignet op een product, dan is dat product onder KOMO-keur geïmpregneerd. Dan weet u dat het beschermd is tegen zowel houtrot als schimmels." Behalve genoemde instanties is vertrouwen op de partij die de meubels levert ook van groot belang. "Die leverancier kent uiteraard de fabrikant. En via deze partij weet hij weer onder welke omstandigheden en op welke manieren de houtsoorten geproduceerd worden."
 Groenen besluit met een helder voorbeeld. "Stel u zoekt een kloostertafel. Let bij de leverancier dan met name op de herkomst van het hout én de labels die op het hout van toepassing zijn. Is het antwoord op deze vragen meteen duidelijk, dan kunt u ervan uitgaan dat u te maken hebt met een betrouwbare leverancier."
 

 
Doorsturen »  3 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
amsterdamdiary  |   | 
10-09-2018
 | 
15:53 uur
Wordt duurzaam hout ook in Nederland gemaakt of wordt het alleen geďmporteerd?
Anthon  |   | 
26-09-2018
 | 
16:43 uur
Het betreft een duurzaam inkoopbeleid.
Loungeset.com  |   | 
11-10-2018
 | 
19:50 uur
Onze ervaring is dat er nog erg weinig gekeken wordt of hout op een duurzame manier gekapt is (het FSC-keurmerk), helaas. Ligt nog wel een rol voor mensen die opstaan in deze branche zoals dhr Groenen in dit artikel. Goed artikel en hoop dat het wat meer aandacht krijgt.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken