Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
8 augustus 2018
 

Hieraan herkent u een goede SEO-tekstschrijver

 
 

Geen enkele ondernemer kan eigenlijk meer zonder een website. Deze trekt tegenwoordig immers vaak de meeste nieuwe klanten. Maar hoe zorgt u er nu voor dat potentiële klanten uw website bezoeken? Door hoog in de zoekresultaten van zoekmachines te komen, met Google voorop.

De ranking van uw website wordt mede bepaald door de content. Het inhuren van een goede tekstschrijver die gespecialiseerd is in het schrijven van SEO-teksten is daarom aan te raden. Patrick Wessels van Wessels Teksten geeft tips voor het beoordelen van eerder werk van een tekstschrijver. Zo weet u zeker dat u de ideale kandidaat voor uw website- of webshopteksten vindt.
 
Leesbaar voor zoekmachines én mensen
 Wessels wil eerst iets met betrekking tot SEO-teksten verduidelijken. "SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. In het verleden keek Google vooral naar hoe vaak bepaalde zoektermen waarop u gevonden wilt worden, voorkwamen. Dit leverde, niet erg verrassend, soms erg spammerige teksten op. De optimalisatie vandaag de dag is veel natuurlijker. Teksten die gericht zijn op een bepaald onderwerp worden daarom hoger beoordeeld dan die geoptimaliseerd zijn op specifieke zoektermen. Deze natuurlijke content is ook fijner leesbaar voor de lezers, en dat is natuurlijk wel de belangrijkste doelgroep."
Volgens Wessels is het daarom bij de beoordeling van een tekst van een SEO-schrijver zaak deze eerst op leesbaarheid te controleren. "Waarschijnlijk voelt u al snel of een tekst lekker weg leest, en een duidelijk ritme met argumenten naar een call-to-action bevat. Bent u snel geneigd tot het opvragen van meer informatie of het doen van een aankoop, dan kwalificeert Google dat ook sneller als gewaardeerde natuurlijke content."
 
Vragen naar achtergrondinformatie van een SEO-tekst
Naast de leesbaarheid kunt u een tekst ook beoordelen op specifieke SEO-gerelateerde zaken. Wessels: "Tekstschrijvers krijgen vaak specifieke opdrachten. Om een tekst goed te kunnen beoordelen is het daarom raadzaam te informeren welke zoektermen de opdrachtgever had opgegeven, welke inhoudelijke informatie de schrijver aangeleverd kreeg en welke schrijfstijl de opdrachtgever wenste. Om welke hoofdzoektermen ging het, en was er ook sprake van aanvullende zoektermen? Moest de SEO-tekstschrijver rekening houden met specifieke inhoudelijke wensen bij het optimaliseren van de teksten? En heeft de opdrachtgever specifieke stijlwensen opgegeven? Deze vragen kunnen helpen bij het kwalitatief beoordelen van een tekst. Zo weet u niet alleen of de schrijfstijl u bevalt qua leesbaarheid, maar ook of deze voldeed aan de gestelde wensen en eisen van de opdrachtgever."
 
Zo meet u de resultaten van een SEO-tekst
Wessels benoemt dat het uiteindelijk gaat om het resultaat van een SEO-tekst. "De ouderwetse manier van het beoordelen van een optimalisatie van een SEO-tekst was het tellen van het aantal gebruikte zoektermen in een tekst. Teksten worden nu echter op veel meer punten beoordeeld. Een andere manier is daarom gewoon een zoekopdracht in Google doen naar de zoektermen." Hierbij moet volgens Wessels wel aangetekend worden dat dit geen compleet beeld over de tekst geeft, aangezien de ranking van een website van meer afhangt dan alleen de teksten. "Andere zaken zijn bijvoorbeeld eerdere bezoekersaantallen. Daarnaast speelt ook mee hoe hoog de concurrentie bij bepaalde zoektermen is. Google Analytics en andere SEO tools kunnen u hierover meer inzicht verschaffen."
Hebt u een SEO-tekstschrijver ingehuurd en zijn er al teksten geschreven voor uw eigen website of webshop? Dan kunt bovenstaande punten natuurlijk ook gebruiken bij de beoordeling hiervan.
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Nils van der Knaap  |   | 
8-08-2018
 | 
11:30 uur
Een goede SEO-tekst maakt ook gebruik van copywriting technieken. De aandacht trekken met onder meer een sterke headline is erg belangrijk, omdat veel bezoekers eerst de headline lezen en dan bepalen of ze verder willen lezen. Met bepaalde schrijftechnieken kun je emoties opwekken, die er voor zorgen dat een tekst gelezen wordt.

Omdat bezoekers langer op de pagina blijven en niet snel terugkeren naar Google, beoordeelt Google de pagina als hoogwaardig. Dit principe wordt ook wel ''dwell time'' genoemd.

Verder is promotie van het artikel erg belangrijk. Hoe meer een artikel door andere sites wordt aanbevolen, hoe beter.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken