Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
3 augustus 2018
 

Intellectueel eigendom: vijf opmerkelijke misverstanden

 
 

De laatste jaren is er veel activiteit om het intellectueel eigendom. Met name schrijvers en bedrijven met bepaalde plannen en ideeën zijn hier veel mee bezig. Ook in de muziekwereld is er veel over te doen. Maar hoe zit het nu eigenlijk met het intellectueel eigendom?

Maarten Koolen, eigenaar van Intellectueeleigendom.nl deed uitgebreid onderzoek en ontdekte vijf opmerkelijke misverstanden.
 
 1. Intellectueel eigendom is hetzelfde als een patent

Veel mensen gaan ervan uit dat alles soorten intellectueel eigendom eigenlijk hetzelfde werken als een uitvinding in de technologie. Ze willen dus een patent aanvragen op een goed idee, op hun werkmethode of op hun merk. Koolen: "Dat kan helemaal niet. Een patent geldt alleen voor een technische ontwikkeling. U kunt wel kiezen voor het registreren van een merk of handelsnaam. En verder biedt ook auteursrecht best wat bescherming op geschreven tekst."
 
2. Een uniek werkplan of methode kan worden beschermd
 
Een succesvolle aanpak of methode, hoe weldoordacht ook, kan altijd ook door iemand anders worden ontdekt. Daarom is het niet mogelijk om te verbieden dat anderen een vergelijkbare methode ontwikkelen. Als jij dus een bijzonder goede dieetmethode hebt ontwikkeld, kunnen anderen die ook gaan gebruiken en zelfs verkopen als ze ontdekken hoe het werkt."
 
3. Een merk is volledig beschermd tegen gelijkende concurrentie
 
Als u een bepaald merk registreert, gaat u ervan uit dat niemand anders uw merk meer mag registreren. "De merkeninstantie kan een merk registratie niet verbieden. Zelfs als een merknaam heel veel op de uwe lijkt en dezelfde diensten of producten aanbiedt, zal die niet worden geweigerd," aldus Maarten Koolen. "Het beste dat u kunt bereiken is dat er schending is van het auteursrecht als uw logo wordt overgenomen. Maar verder mag iedereen dezelfde merknaam gewoon registreren. Het is aan de houder van het oudere merk om hier tegen op te treden door bezwaar te maken."
 
4. U kunt uw merk algemeen registreren

Uw merk is meestal product gebonden en dus moet u dit specificeren. "U moet voor de merken instantie duidelijk maken welke producten uw merk maakt of levert. Tegelijkertijd hoeft u dat niet voor alles te doen. Stel dat u een muziekband heeft en u drukt uw logo op T-shirts. Dan hoeft u zichzelf niet te registreren als eigen merk, want u hebt geen kledingmerk," stelt Koolen. "Dat maakt het soms best ingewikkeld wat binnen welke klassen u wel en niet moet registreren."
 
5. U moet een bedrijf zijn om een merk te kunnen registreren
 
"Ook dit is een veelgehoord misverstand. Normaal gesproken is het helemaal niet nodig om een bedrijf te hebben om een merk te kunnen registreren. U kunt ook als particulier bescherming aanvragen op een merknaam. En dat geldt ook voor verenigingen en stichtingen," aldus Koolen. "Door deze misvatting kiezen veel mensen ervoor om hun merk niet te registreren, met alle gevolgen van dien."
 
Er zitten heel wat haken en ogen aan het intellectueel eigendom. U kunt er soms bepaalde dingen mee beschermen, maar dat geldt niet altijd. Als u niet weet wat u in uw situatie moet doen, is het verstandig om een specialist te vragen hoe het zit. Er zijn bedrijven die zich alleen bezighouden met het intellectueel eigendom. Dat maakt het een stuk eenvoudiger voor anderen om uit te zoeken hoe het nu eigenlijk zit.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken