Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
3 augustus 2018
 

Uitvaartondernemers zien brood in resomeren

 
 

Begraven en cremeren zijn al tientallen jaren de gangbare manieren van lijkbezorging in Nederland. Maar binnenkort komt daar waarschijnlijk een derde variant bij: resomeren. De techniek is veel milieuvriendelijker dan cremeren of begraven. Daarnaast zijn de kosten van resomeren lager.

Het is daarom niet gek dat veel uitvaartondernemers en verzekeraars erin geïnteresseerd zijn, zegt Koen Kuijper van Uitvaartverzekering.nl.

Wat is resomeren?
Bij resomeren wordt het lichaam in een cabine geplaatst en vervolgens opgelost in een base. Aan het einde van het proces blijft er enkel poeder over van de botten. Die zijn geschikt om te bewaren in een urn. 
Bij resomeren is de netto CO2-uitstoot 33 procent lager. Een significant verschil. Een ander voordeel is dat de stroom die nodig is voor resomeren duurzaam kan worden opgewekt.
Ongeveer een kwart van de Nederlanders zou resomeren zelf in overweging nemen als dit in de wet zou zijn toegestaan.

Wet lijkbezorging
Om resomeren in de praktijk mogelijk te maken, moet de wet op de lijkbezorging worden aangepast. Twee derde van de Nederlanders heeft hier geen bezwaren tegen, mits individuele keuzevrijheid kan worden gegarandeerd. Minister Ollongren van Binnenlands Zaken besluit nog deze zomer of resomeren in Nederland wordt gelegaliseerd.
Bij dieren is resomeren al wel toegestaan.
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken