Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
1 augustus 2018
 

Asociaal rijgedrag door bestuurders bedrijfswagens – en wat eraan te doen

 
 

Er rijden inmiddels 883.000 bedrijfswagens op de Nederlandse snelwegen. Een behoorlijk aantal. En dus nogal verontrustend, dat nu uit onderzoek van Verizon Connect blijkt dat de chauffeurs van deze voertuigen zich niet altijd netjes aan de verkeersregels houden…

Zo rijden bestuurders van bestelbusjes nogal eens te hard. Meer dan de helft van de ondervraagden (55,8 procent) overkomt dit regelmatig buiten de bebouwde kom; binnen de bebouwde kom ligt dit met ‘slechts’ twee derde (37,3 procent) gelukkig iets lager. De reden voor te hard rijden? Die is er vaak niet. Bestuurders hebben het simpelweg niet in de gaten (44,1 procent) of passen zich aan aan het overige verkeer (42,2 procent).

Asociaal rijgedrag
Naast te hard rijden, maken bestuurders van bedrijfswagens zich regelmatig schuldig aan asociaal rijgedag. Denk aan snel optrekken bij stoplichten (40,8 procent) – acht procentpunten méér dan in 2017 – of de telefoon niet handsfree gebruiken tijdens het rijden (28 procent). Een derde van de bestuurders (33,3 procent) is ook daadwerkelijk weleens bekeurd vanwege zijn rij- of parkeergedrag.

Veilig rijgedrag is goud waard
Maar werkgevers kunnen méér doen om veilig rijgedrag van medewerkers te stimuleren. Bijvoorbeeld door ‘goed’ rijgedrag te belonen. Daarvoor moeten ze wel weten hoe bestuurders rijden en is er dus inzicht nodig in rijgedrag. Een hulpmiddel als een voertuigvolgsysteem kan hierbij helpen. Vooralsnog gebruiken werkgevers zo’n systeem alleen voor het registreren van het aantal gereden kilometers (42,4 procent) of om de verbruikte brandstof bij te houden (25,6 procent). Ook de gereden routes zijn via een GPS-tracker te volgen (30,4 procent van de werkgevers doet dat momenteel). Maar hoewel een voertuigvolgsysteem gegevens als rijgedrag of brandstofverbruik automatisch kan bijhouden en werkgevers compleet inzicht geeft in het rijgedrag van hun werknemers, controleert een derde van de werkgevers (32,2 procent) dit niet.

Hoe werknemers tegenover die maatregelen staan
Zouden werknemers het erg vinden als hun baas hun rijgedrag of brandstofverbruik zou monitoren? Het merendeel niet: nog geen drie procent staat hier negatief tegenover. Sterker nog: twee derde (66,7 procent) zou het prima vinden als zijn werkgever zou controleren op rijgedrag. Omdat ze zelf ook graag willen weten of ze veilig rijden, bijvoorbeeld (61,4 procent). Of omdat ze het een fijne gedachte vinden dat onverantwoord rijdende collega’s aangesproken kunnen worden op hun rijgedrag (49 procent). Maar ook om aan te kunnen tonen wanneer er sprake is van een onrealistische planning (33,2 procent).

Rijgedrag is geen wedstrijd – of toch wel?
Als gevolg van inzicht in rijgedrag dankzij een voertuigvolgsysteem, kan er competitie ontstaan om wie er de zuinigste of meest veilige rijstijl op nahoudt. Voor drie op de tien (30,9 procent) klinkt dit als muziek in de oren. Voor fleetmanagers met een competitief team kan het dus interessant zijn om eens te peilen of bestuurders hiervoor te porren zouden zijn. Met als beloning voor de ‘slechtst’ rijdende chauffeur een rijvaardigheidstraining – iets dat door bijna de helft van de werknemers (45,2 procent) positief zou worden ontvangen.
 

 
Doorsturen »  2 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Mikel  |   | 
2-08-2018
 | 
11:22 uur
Zou het misschien ook niet komen door gebrek aan rust? Gebrek aan slaap/rust maakt mensen vaker meer prikkelbaar, het hebben van een korter lontje.
In de blog ''Waarom voeding, slaap en beweging belangrijk zijn voor succes'' wordt geschreven over de gevolgen van te weinig slaap. Tijdje terug was in het nieuws zelf een item dat vermoeid rijden het zelfde gevaar met zich mee brengt als rijden onder invloed.
Vond het een plausibel bruggetje.
A.R. van der Meij  |   | 
2-08-2018
 | 
11:37 uur
We missen een belangrijk punt!

Het is prima dat er over de veiligheid en brandstof gebruik gesproken wordt. Dit draagt bij aan het voorkomen c.q. beperken van schade met bedrijfsvoertuigen en het drukken van de operationele kosten hiervan.

Een ander heel belangrijk punt is Imago!
Iedere bedrijfsvoertuig is immers voorzien van belettering en logo's van het bedrijf en is dus een belangrijk Marketing tool.

slecht weinig ondernemers houden zich hiermee bezig en lijken te denken dat het slechts om het rondrijden met de bedrijfsnaam gaat i.p.v. HOE er met de bedrijfs identiteit omgegaan wordt. Het is triest dat als een bedrijf gebeld wordt met een klacht over slecht / gevaarlijk rijgedrag van een bedrijfsvoertuig de reactie er een is in de trant van ''Ach daar heb ik nu geen zin in/ tijd voor'' of erger ''Rot op!''.

Er is heel veel te doen m.b.t. bewustwording van de bedrijfs indentiteit. te beginnen met het uitdragen binnen de eigen organisatie waar men voor staat en hoe men dit uitdraagt. Het invoeren van simpele protocollen m.b.t. klachten afhandeling dit beperkt zich niet alleen tot product maar ook tot gedraging van personeel ook als dit niet in relatie staat tot een actuele klant.

Denk hierbij aan de werknemer die naar een klant gaat. Net voor aankomst even iemand de pas afsnijdt, rechts inhaalt en ook even een middelvinger geeft. Vervolgens is het op zijn minst gênant als diezelfde auto op plaats van bestemming, achter je stopt en het blijkt de opdrachtgever te zijn!

Een voorbeeld is een personen vervoer bedrijf uit het midden van het land. Iedere discipline waarin dit bedrijf zich begeeft wordt gekenmerkt door chauffeurs die ongewenst rijgedrag vertonen.
Men wil er echter niet op aangesproken worden.

Ieder bedrijfsvoertuig is een ambassadeur voor het bedrijf evenals het personeel dat ermee op weg is. Neem die taak serieus en het. wordt niet alleen veiliger en voordeliger maar ook nog eens winstgevender omdat een potentieel klant als men iets nodig heeft denkt..''Dat bedrijf deedt toch..'' i.p.v. ''Die @#@#@#$@#$ van dat bedrijf''

De grootste uitdaging is om de eigen indentiteit ten alle tijden uit te dragen en iet slechts in direct contact met de klant.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken