Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
1 augustus 2018
 

Vijftien procent meer uitgegeven bij Europese webwinkels

 
 

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2018 ongeveer 400 miljoen euro (exclusief btw) uitgegeven aan producten bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dit is vijftien procent meer dan in het eerste kwartaal van 2017.

Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek naar de online uitgaven van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels. Het gaat om online aankopen van goederen door Nederlandse consumenten bij bedrijven die binnen de Europese Unie, maar niet in Nederland, gevestigd zijn. Buitenlandse webwinkels die per jaar voor meer dan 100.000 euro aan producten verkopen aan Nederlandse consumenten zijn verplicht om btw-aangifte te doen. Deze aangiften zijn gebruikt als bron. De Europese webwinkels die minder dan 100.000 euro omzetten, zijn niet meegenomen in het onderzoek. De totale bestedingen van Nederlandse consumenten bij Europese webwinkels worden daardoor onderschat. De cijfers zijn berekend op basis van een nieuwe methode die nog in ontwikkeling is en zijn dus voorlopig. De foutmarge op deze omzet is ongeveer vijf procent.

Omzet Nederlandse webwinkels groeit harder
De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels namen in het eerste kwartaal van 2018 met bijna 22 procent toe. Dat is meer dan de omzetgroei die Europese webwinkels door verkopen aan Nederlandse consumenten in deze periode behaalden (vijftien procent). Bij Nederlandse pure webwinkels groeide de omzet met negentien procent, bij Nederlandse detailhandelsbedrijven met zowel een fysieke winkel als een webwinkel was de omzetgroei 26 procent. De totale omzet van de Nederlandse detailhandel groeide in het eerste kwartaal van 2018 met 2,7 procent.  

Omzetaandeel Europese webwinkels klein
Het onderscheid tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te maken. Webwinkels van buitenlandse bedrijven zijn veelal in meerdere talen opgemaakt waaronder Nederlands. De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de totale bestedingen aan vergelijkbare producten door Nederlandse consumenten. Het gaat om minder dan twee procent in 2017.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken