Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
31 juli 2018
 

Nederlanders weten niet waartegen ze verzekerd zijn

 
 

Meer dan vier op de tien Nederlanders zegt niet te weten tegen welke risico’s ze verzekerd zijn. Dit blijkt uit een onderzoek naar verzekeringen in opdracht van Omniplan, uitgevoerd door Panelwizard onder 1.035 Nederlanders.

Daarnaast geeft 66 procent van de ondervraagden aan dat zij geen duidelijk inzicht hebben in het bedrag dat uitgekeerd zou worden, mocht er iets onverwachts met ze gebeuren. 
 
Mannen hebben meer inzicht dan vrouwen in verzekeringen
Volgens het onderzoek hebben mannen meer inzicht in hun verzekeringen dan vrouwen. Zo zegt ongeveer de helft van de ondervraagden vrouwen niet precies te weten tegen welke risico’s ze verzekerd zijn, tegenover vier op de tien mannen. Ook wanneer het gaat om de hoogte van het uit te keren bedrag aan verzekeringen, zijn mannen (36 procent) beter onderlegd dan vrouwen (32 procent). "Het is erg zorgelijk dat bijna de helft van de Nederlanders geen idee heeft waartegen hij of zij verzekerd is," zegt Ingeborg Bes van Omniplan. "Niet alleen omdat de sociale verzekeringen de laatste jaren door overheidsbezuinigingen sterk zijn versoberd. Ook is het door de groei van het aantal zelfstandige ondernemers, extra belangrijk geworden om zelf voorzieningen te treffen. Deze groep is bijvoorbeeld niet automatisch verzekerd tegen een daling van het inkomen bij ziekte, arbeidsongeschiktheid of eerder overlijden. Gelukkig kunt u uzelf verzekeren tegen risico’s die u niet kunt dragen. Het is dan wel van belang dat verzekeren, net als wonen en het pensioen, een onderdeel is van de totale financiële planning. Alleen dan kunt u dit, als consument en ondernemer, in het juiste perspectief plaatsen en de waarde ervan beoordelen."
 
Overlijdensverzekering
52 procent van de Nederlanders zegt dat de enige reden waarom ze een overlijdensverzekering hebben afgesloten, is omdat het verplicht was bij hun hypotheekaanvraag. Erg opvallend is het bovengemiddelde aantal zestigplussers dat hierop bevestigend antwoord ten opzichte van andere leeftijdsgroepen  (54 procent). Bes: "Consumenten zien verzekeren vaak als een verplichte kost en kiezen daarom meestal op basis van vertrouwen en gemak. Ondernemers zijn vooral gefocust op hun onderneming en niet op inkomensvraagstukken en verzekeringen. Bovendien geven zij de voorkeur aan flexibele oplossingen. Er is een duidelijke vraag vanuit de markt naar innovaties die consumenten en ondernemers snel een duidelijk inzicht verschaffen zodat zij inkomensrisico’s bij onverwachte omstandigheden zoveel mogelijk kunnen beperken."
 
Maandelijkse kosten  
De ondervraagden zijn volgens het onderzoek niet alleen slecht op de hoogte van wat een verzekering ze uiteindelijk oplevert, ook hebben ze de maandelijkse kosten ervan niet scherp voor ogen. Zo zegt meer dan een derde van hen niet te weten wat ze maandelijks aan verschillende verzekeringspremies betalen. 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken