Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
30 juli 2018
 

Evaluatie werkkostenregeling: te complex, maar weinig wijzigingen verwacht

 
 

Ook in 2018 blijft de Werkkostenregeling gelden. Intussen bestaat het al meer dan zeven jaar en is het al enkele jaren verplicht voor alle werkgevers. De voorbije jaren is dan ook al een en ander aangepast. De regeling is vooral bedoeld om het voor de werkgevers zo gemakkelijk mogelijk te maken bij het doen van hun aangifte.

Maar werkt dat in de praktijk ook zo? Dennis Visschedijk van Makro Kerstpakketten zocht uit hoe het zit.
 
De WKR is te complex

Het eerste dat Visschedijk ontdekte, was dat werkgevers geen positief tijdsverschil ervaren sinds de invoering van de WKR. "Bij het grootbedrijf is zelfs sprake van een negatieve evolutie. De administratieve lastenverlaging waar men oorspronkelijk op doelde, wordt door de werkgevers niet ervaren." Dat wordt echter wel wat gerelativeerd: "Dat zou voornamelijk het gevolg zijn van niet-verplichte vastleggingen die nog steeds intern worden uitgevoer/." Op basis van de input van zowel intermediairs als medewerkers van de Belastingdienst omschrijft men de WKR echter wel als een goed idee, maar in de praktijk te complex.
 
Benutting van de vrije ruimte
Visschedijk stelde vast dat ongeveer drie tot vier procent  van de bedrijven alsnog eindheffing moet betalen door de overschrijding van de beschikbare vrije ruimte. "Die vrije ruimte wordt over het algemeen benut aan maaltijden, hogere kilometervergoedingen, een fiets van de zaak en vakbondscontributies. Ook kerstpakketten behoren tot het rijtje van de posten die het vaakst onder de vrije ruimte worden gebrach," verduidelijkt hij. 
 
Knelpunten van de WKR
Visschedijk stelt wel dat werkgevers bij de introductie van de WKR extra externe kosten dienden te maken. Vaak zijn zij zelfs nu nog niet helemaal op de hoogte van de werking van de Werkkostenregeling. Hierbij plaatst hij een belangrijk uitroepteken: "Hoewel er introductiekosten zijn geweest door de WKR, heeft men daar tegenover geen administratieve lastenverlichting mogen ervaren." De werkgevers zelf benoemen die knelpunten ook. Zij halen aan dat ze de vrije ruimte te laag vinden, de 80procent-heffing te hoog, te veel onduidelijkheid en complexiteit ervaren en administratieve problemen ondervinden.
 
Kabinet reageert op evaluatie
Intussen heeft ook het Kabinet gereageerd op de resultaten van een onderzoek dat ze lieten uitvoeren, waaruit hetzelfde bleek. Zij onthouden voornamelijk de positieve onderzoeksbevindingen. Het kabinet ziet dan ook "geen reden om de regeling budgettair te verruimen." Lees: bij een toename van de gerichte vrijstellingen, zal de vrije ruimte kleiner moeten worden. Toch neemt het Kabinet onder andere notie van de door de werkgevers en intermediairs ervaren complexheid en de administratieve last. Daarom zal de staatssecretaris in contact treden met het bedrijfsleven en eventuele opties uitwerken in wet- en regelgeving. Ook zal het Handboek Loonheffingen herwerkt worden om zo meer duidelijkheid te bieden. "Hoewel er dus wel wat meer duidelijkheid komt, hoeven we voorlopig weinig belangrijke wijzigingen te verwachten," concludeert Visschedijk.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken