Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
30 juli 2018
 

Hoe voorkomt u problemen rondom eigendomsrechten van beeldmateriaal?

 
 

Naast woorden, zinnen en slogans geschreven onderdelen zijn visualisaties zoals logo’s en designs onderdeel van een uniek merk. Het belang van visuele middelen mag niet worden onderschat. Het logo is bij bekende merken vaak het eerste waar we aan denken. Denk maar eens aan Nike of Adidas.

We zien direct het logo voor ons omdat het menselijk brein beelden 60.000 keer sneller verwerkt dan woorden. Logo’s en designs worden daarom veelvuldig door marketeers ingezet door het onderscheidende vermogen. Visualisaties worden echter nog minder vaak gebruikt dan tekstuele onderdelen van een merk. Dit heeft te maken met de complexiteit van het proces om visualisaties vast te leggen als eigendom.

Het probleem
Ronda Majure, Vice President en Head of Global Sales bij CompuMark (een merk van Clarivate Analytics): "Voordat beeldmateriaal kan worden vastgelegd, moet er een uitgebreid onderzoek plaatsvinden. Bij vergelijkbare visuele elementen op dezelfde focusmarkt, wordt nagegaan hoe groot de gelijkenis is en of het andere beeldmateriaal staat geregistreerd. Het onderzoeksproces is moeilijk om zelfstandig uit te voeren, omdat het gaat om het vergelijken van vele logo’s en designs. Steeds meer ondernemers kiezen er daarom voor om het onderzoek naar visueel materiaal uit te besteden aan gespecialiseerde handelsmerkbureaus. Dit vraagt een financiële investering die niet iedereen zich kan veroorloven. Bovendien lopen de kosten op als je met een merk ook buiten de Nederlandse grenzen actief bent. Een ‘do it yourself’- methode is daarentegen complex en foutgevoelig. Maar wat is het alternatief?"

Gratis zoekmachines
Majure: "Een van de alternatieven die organisaties om gratis het onderzoek uit te voeren is via online zoekmachines. Er zijn zoekmachines om relevante afbeeldingen te vinden, maar deze zijn vaak niet gebouwd met het oog op het handelsmerkproces. Ze zullen identieke afbeeldingen tonen, maar niet de soortgelijke. Een ander probleem met zoekmachines en andere gratis tools is dat niet alle designs en logo’s zijn vastgelegd en niet terugkomen in de database van handelsmerken. Er zijn heel veel designs die niet worden gevonden met traditionele onderzoeken. Om designs en logo’s te identificeren, zijn er steeds meer bedrijven die kiezen voor een coderingssysteem. Een van de populairste is de International Vienna Classification, een classificatie van beeldelementen van een merk. Maar doordat niet iedereen er gebruik van maakt, blijft het onderzoeken van een identiek design of logo een tijdrovende taak.
Bijvoorbeeld: een opkomende restaurantketen ontwerpt een eigen logo. Ze controleren in een gratis zoekmachine of het logo in conflict is met bestaande logo’s, maar er komen geen resultaten uit het onderzoek. De eigenaar van de restaurantketen ziet dit als een groen licht en gaat met het logo aan de slag. Na een maandenlang proces van ontwikkelen, dient het bedrijf een aanvraag in om het beeldmateriaal vast te leggen. Maar helaas, al snel meldt zich een grote organisatie die beweert dat het logo teveel op die van hen lijkt. In dit stadium maakt het niet uit of de eigenaar van de restaurantketen het andere bedrijf kent, als het logo significante overeenkomsten heeft ten opzichte van het andere logo, kan een langdurige juridische strijd het gevolg zijn."

Tools voor beeldherkenning
Majure: "Een grondig onderzoek vraagt een geavanceerde tool. Een tool met technologie voor beeldherkenning. Dit soort programma’s worden vaak gebaseerd op artificial intelligence. Met deze technologie kan een uitgebreide zoekactie naar (verwante) beelden worden uitgevoerd. Een tool vereenvoudigt en versnelt het proces van onderzoek en vermindert het risico op schending van eigendomsrechten die leiden tot juridische problemen. Een betaalde optie die van onschatbare waarde kan zijn."

Conclusie
Het vastleggen van visueel bezit zou voor bedrijven en merken veel makkelijker moeten zijn. Het dagenlang doorspitten van het internet en databases is een kostbare investering wetende dat er tools op de markt zijn die in enkele minuten uitsluitsel geven. Een betaalde tool helpt om juridische consequenties te voorkomen en de markt schoon te houden van merkinbreuken.


 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken