Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
27 juli 2018
 

Waarom ook het MKB een gelijke en diverse workforce moet creëren

 
 

Diversiteit is een ‘hot topic’ voor alle organisaties. Het realiseren van diversiteit op de werkvloer blijft echter een uitdaging, voor zowel grote als kleinere organisaties. Terwijl diversiteit een universeel begrip is en niet gebonden aan bedrijfsgrootte, aldus Anouska Post, regional vice president sales NGO bij Salesforce.

Post:  "Het is een belangrijk onderwerp waar aandacht aan besteed moet worden. Niet alleen bij de multinationals van deze wereld, maar ook in het MKB."
Een recent rapport van Salesforce over de impact van gelijkheid laat zien dat medewerkers die het gevoel hebben te worden gehoord op hun werk, bijna vijf keer gemotiveerder zijn om beter te presteren. "Het loont op verschillende manieren om van inclusiviteit een prioriteit te maken op de werkvloer. Het leidt niet alleen tot een sterker team, maar kan ook leiden tot hogere omzetten, hogere productiviteit en betere klanttevredenheid."
 
Concurrentie voorbij streven
In navolging hierop laat het onderzoek van McKinsey zien dat diversiteit binnen bedrijven tot 35 procent meer kans maakt om de concurrentie voorbij te streven. "Bij gender gelijke organisaties ligt dit percentage op vijftien procent,"  vervolgt Posty. "Om deze reden is het, net als bij ieder ander kritisch bedrijfsprobleem, van groot belang om de juiste doelen te stellen, een strategische planning te maken en deze continu te monitoren. Om optimaal te kunnen profiteren van bedrijfsgroei is het voor nieuwe bedrijven die willen opschalen belangrijk om diversiteit vanaf het begin onderdeel te laten zijn van hun groeiplan."
 
Inclusiviteit bij het aannemen van personeel
Ook in het MKB is het belangrijk nieuwe medewerkers aan te nemen met diversiteit in het achterhoofd. "Voor alle duidelijkheid: daarmee heb ik het niet over quota of het laten schieten van de beste kandidaat voor de baan. Het gaat juist om het selecteren van mensen die een verschillende manier van denken meenemen naar je organisatie en hen tot recht te laten komen binnen uw bedrijf. Wanneer iedereen een vergelijkbare achtergrond heeft is dit een beperkende factor binnen de organisatie," vervolgt Post.
 "Diversiteit kan schuilen in culturele achtergrond, man/vrouw-verdeling of vaardigheden. Het belangrijkste is dat u actief zoekt naar nieuwe perspectieven om het bedrijf in te brengen. Om hierin te slagen is meer nodig dan beleid waarmee een diverse pool van kandidaten bereikt wordt. Het vraagt ook om regelmatige evaluatie van diversiteits aantallen om te beoordelen in hoeverre er vooruitgang wordt geboekt, maar ook waar de verbeterpunten liggen."
 
De impact van onbewuste vooroordelen
Onze vooroordelen, gebaseerd op ervaringen uit het verleden, zijn bijna altijd onzichtbaar en onbewust. Toch steken ze af en toe de kop op en beïnvloeden ze interacties op de werkvloer. Volgens Post is een van de meest voorkomende voorbeelden het aannemen van mensen gebaseerd op een gelijksoortige achtergrond of ervaring. 
"Een belangrijk onderdeel van iedere strategie voor gelijkheid en diversiteit is het tackelen van deze onbewuste vooroordelen. Een van de manieren waarop u dit het beste kunt doen is aandacht besteden aan bewustwording en opleiding en training. En waar kunt  u  beter beginnen dan bij uzelf? Daadkrachtige leiders herkennen impulsen die gebaseerd zijn op onbewuste vooroordelen en gaan de uitdaging aan om beter geïnformeerde beslissingen te maken."
 
Gebruik technologie voor vooruitgang
Goede bedoelingen alleen zijn niet genoeg, ook al zijn ze een belangrijke eerste stap. Diversiteit moet ook meetbaar zijn, zodat zichtbaar wordt dat er daadwerkelijk dingen veranderen. Post: "Technologie helpt bij het bijhouden van de resultaten door betrokkenheid van medewerkers  eenvoudiger en meer consistent te maken. Op basis van data over de demografie van medewerkers kun je beslissingen maken over de te varen koers als het gaat om diversiteit en gelijkheid."
 
Daag de meeting status quo uit
Cruciaal voor het succes van ieder bedrijf is het openstaan voor en het delen van ideeën van medewerkers van alle achtergronden binnen de organisatie. "In dat kader zorgen sommige leiders voor beleid dat ervoor zorgt dat iedereen de kans krijgt om bij te dragen aan meetings en input levert. Anderen bannen juist het gebruik van laptops, tablets en telefoons tijdens meetings om ervoor te zorgen dat iedereen de onverdeelde aandacht krijgt wanneer hij of zij spreekt."
 
Het is natuurlijk mooi om te zeggen dat een organisatie zich inzet voor diversiteit, maar veel belangrijker  om bruikbare en betekenisvolle stappen te zetten in de goede richting. "Organisaties die actief aan de slag gaan zijn in staat om diversiteit te verweven en dit reflecteert in hun kern waarden. Uiteindelijk zijn organisaties krachtige platformen voor sociale verandering en als we de economie willen laten bloeien moeten álle organisaties, ongeacht van welke grootte, ervoor zorgen dat ze de wereld om hen heen weerspiegelen," besluit Post.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken