Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
27 juli 2018
 

Occasionimport zaak voor professionals

 
 

Om de Nederlandse wegen te vrijwaren van auto’s met teruggedraaide kilometertellers, dient de import van occasions te worden overgelaten aan professionals. Alleen het gespecialiseerde autobedrijf is in staat om (vrijwel) alle relevante achtergrondinformatie over een buitenlandse tweedehands auto boven water te krijgen en dat kan de autokoper een heleboel ellende en kosten besparen.

Uit een onderzoek van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) blijkt dat bij een op de tien uit Duitsland geïmporteerde auto’s de tellerstand niet deugt en bij nog eens een op de tien er gerede twijfel bestaat. Bij de importauto’s van BOVAG-bedrijven werd echter geen enkele onregelmatigheid geconstateerd. BOVAG-bedrijven - zowel merkdealers als onafhankelijken - beschikken doorgaans dan ook over een groot en betrouwbaar internationaal netwerk voor het aanvullen van hun bedrijfsvoorraad.

Kat in de zak
Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter van BOVAG: "In tegenstelling tot consumenten die op eigen houtje een auto importeren, zijn de professionals in staat om systemen in en rondom de auto of het dealernetwerk te raadplegen, waarmee de staat van onderhoud en de juiste kilometerstand geraadpleegd kan worden. Het professioneel getrainde oog levert uiteraard ook een bijdrage in de juiste beoordeling van de koopwaar. Nu blijkt dat bij ruim twintig procent van alle importauto’s uit Duitsland grote twijfel is over de kilometerstand en bij een op de tien aantoonbaar daarmee is gerommeld, adviseer ik iedereen die import overweegt toch eerst even bij een BOVAG-bedrijf te informeren naar de mogelijkheden. Een kat in de zak is zonder deskundige begeleiding immers snel gekocht en kan ook veel problemen opleveren met betrekking tot achterstallig onderhoud. Vaak is met zo’n aankoop duizenden of tienduizenden euro’s gemoeid en dan moet men niet over één nacht ijs gaan."

Import populair
De import van tweedehands auto’s heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen, tot bijna 210.000 stuks in 2017. Die toename valt eenvoudig te verklaren door de structureel lagere nieuwverkoop sinds het begin van de economische crisis, waardoor er nu ook minder occasions verkrijgbaar zijn in Nederland. Bovendien werden in het afgelopen decennium voornamelijk nieuwe auto’s verkocht waar de gemiddelde occasionkoper minder interesse voor heeft, zoals kleine stadsauto’s en diesels. Het aantal verkochte occasions in ons land schommelt al jarenlang tussen de 1,8 en 2,0 miljoen, terwijl het jaarlijks gemiddelde voor nieuwe auto’s sinds 2008 op circa 430.000 ligt. De Nederlandse occasionkoper is echter voornamelijk op zoek naar een compacte of middenklasse-auto op benzine, van enkele jaren oud en met een lage kilometerstand. Die zijn schaars op de binnenlandse markt en daarom maken veel autobedrijven gebruik van de vrije Europese markt om dit soort auto’s te importeren en daarmee te voldoen aan de vraag van het Nederlandse publiek. Duitsland is veruit het favoriete land om occasions vandaan te halen, vanwege de grote markt en omdat auto’s daar vaak luxer zijn uitgerust.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken