Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
24 juli 2018
 

Betaalgedrag bedrijven verslechterd sinds aangescherpte wet

 
 

Sinds het invoeren van strengere wetgeving een jaar geleden is het betaalgedrag in het bedrijfsleven over het algemeen verslechterd. Mkb’ers moeten gemiddeld juist langer op betaling wachten dan een jaar geleden.

Dat blijkt uit een onderzoek van Betaalme.nu, het initiatief dat streeft naar korte betaaltermijnen voor het mkb.

Verbod op te lange betaaltermijn
In juli vorig jaar is wettelijk bepaald dat grote bedrijven geen langere betaaltermijnen dan 60 dagen voor hun leveranciers uit het mkb mogen hanteren. Dat heeft echter niet geleid tot beter betaalgedrag: terwijl grote bedrijven met hun mkb-leveranciers betaaltermijnen hebben afgesproken van gemiddeld 35 dagen, komt de betaling gemiddeld pas na 43 dagen binnen – dit duurt twee dagen langer dan vorig jaar. Uit het onderzoek, dat is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau DirectResearch, blijkt dan ook dat ondernemers vaker contact moeten opnemen met hun afnemers over de betaling van facturen: volgens 30 procent van de ondernemers moet dat vaak of vrijwel altijd, tegenover vijftien procent een jaar geleden.
De onderzoeksresultaten zijn hier te downloaden.

Risico’s als economische groei afzwakt
Eén op de vijf mkb-ondernemers wordt regelmatig gevraagd om een langere betalingstermijn dan wenselijk te accepteren. De helft zegt afgelopen jaar akkoord te zijn gegaan met een langere betalingstermijn. Toch maken weinig mkb’ers bezwaar tegen een langere betalingstermijn, ondanks dat ze aangeven dat het nadelig is voor hun inkomsten en voor hun liquiditeit. Dat maakt hen kwetsbaarder voor tegenslag: door nu langere betaaltermijnen te accepteren, lopen ze het risico dat ze sneller in de knel komen als de economische groei afzwakt.
Mkb-ondernemers krijgen steeds vaker het verzoek om korting op de factuur te geven in ruil voor snelle betaling. Vorig jaar zei twee derde van de mkb’ers nooit zo’n verzoek te krijgen, maar dit jaar heeft ruim de helft ermee te maken gehad. Het gaat dan om een gewogen gemiddelde korting van vijf procent om twee weken sneller betaald te worden.

Mkb’ers betalen snel, maar factureren laat
De helft van de mkb-bedrijven uit het onderzoek stuurt pas vijf dagen of later na levering van hun goederen of diensten een factuur, sommigen zelfs dertig dagen later. Mkb-ondernemers krijgen zelden ketenfinanciering aangeboden, maar daar lijken ze ook weinig belangstelling voor te hebben: slechts in een kwart van de gevallen waarin het wordt aangeboden, wordt er ook daadwerkelijk gebruik van gemaakt. Mkb’ers hanteren zelf gemiddeld een betalingstermijn van 25 dagen, waarbij de betaling binnen 30 dagen binnen is.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken