Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
20 juli 2018
 

Waarom vakantie belangrijk is voor een ondernemer

 
 

Ondernemers hebben over het algemeen weinig tijd voor vakantie. Uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de zelfstandige ondernemers en ZZP’ers onvoldoende vrije dagen opneemt. Er wordt dus weinig tijd besteed aan lekker ontspannen.

Stefan de Jongh, oprichter van reisfanaten.nl, weet er alles van. "Ik was zelf ook zo. Alleen maar rennen en jagen, zonder ooit tot rust te komen. Ik dacht dat ik als ondernemer helemaal geen tijd had om vakantie te nemen. Niets bleek minder waar!"
 
Vakantie is juist goed voor de productiviteit
 De meeste ondernemers denken dat vakantie helemaal niet goed is voor de productiviteit. In de weken dat u weg bent, kunt u immers niet werken. Toch is dat niet helemaal waar. De Jongh: "Ongemerkt kan de ondernemer teveel van zichzelf vragen. Wanneer dat gebeurt, gaat de productiviteit onbewust achteruit en de focus wordt minder. Door er een tijdje uit te gaan, kunt u weer helemaal opladen. Als u terugkomt hebt u er weer heel veel zin in, wat te merken is in de productiviteit." Doordat u weer fris aan uw werk begint, hebt u weer een nieuwe focus en nieuwe energie.
 
Inspiratie opdoen tijdens de vakantie
Een andere reden voor vakantie is het opdoen van nieuwe inspiratie en ideeën. De Jongh: "Vooral bij beroepen waarin creativiteit vereist is, zijn regelmatige vakanties een must. Door uit de routine te stappen wordt weer nieuwe inspiratie gevonden. Hierbij helpen vooral verre reizen naar andere culturen heel goed. Door te gaan kijken hoe andere mensen leven, kunt u veel ideeën opdoen voor uw eigen bedrijfsvoering." Vakantie kan dus in sommige opzichten zelfs noodzakelijk zijn om uw werk voort te zetten. Wanneer u alleen maar in uw normale dagelijkse routine blijft, zal de creativiteit moeilijk vast te houden zijn.
 
Iedere ondernemer denkt dat hij onmisbaar is
Vrijwel iedere ondernemer blijkt te denken dat hijzelf onmisbaar is. De kans is vrij groot dat u zelf ook denkt dat uw bedrijf niet meer goed zal functioneren als u weg bent. Bij ZZP’ers is dat ook zo. Bij hen ligt het bedrijf meteen stil als ze een tijdje vertrekken. Bij de meeste andere ondernemers is deze ‘onmisbaarheid’ eigenlijk alleen een idee in hun eigen hoofd. Het bedrijf kan prima een of twee weken verder zonder u. En zelfs als het bedrijf even wat minder goed draait, hoeft dat geen enkel probleem te zijn. Vrijwel alle klanten hebben er begrip voor als u er een tijdje tussenuit gaat. De enige voorwaarde is dat u een handig moment kiest hiervoor. Ga dus in een periode waarin het meestal wat rustiger is voor uw bedrijf en waarin u geen belangrijke deadlines voor ogen hebt.
De meeste ondernemers leven in de waan van de dag. Ze beginnen 's morgens vroeg al met haasten en houden daar pas ’s avonds weer mee op. "Merkt u dat u weinig energie hebt en snel moe bent? Of merkt u dat uw werk niet meer zo soepel gaat als voorheen? Dan is het zeker tijd voor vakantie. Door regelmatig te ontspannen behoudt u uw actieve werkhouding en houdt u de drukte beter vol," aldus de Jongh. Het advies is om een aantal vakantieweken te spreiden over het jaar. Zo kunt u elke keer weer helemaal tot rust komen en hebt u ook iets om naar uit te kijken. Onthoud: ondernemers hebben zelfs nog meer behoefte aan vakantie als gewone werknemers!
 
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
PSD2 zal stimulans zijn voor voordelen zakelijke rekening
De komst van betaalrichtlijn PSD2, volweg Payment Services Directive 2, moet de openheid van de financiele wereld voortstuwen
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken