Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Waarom de AVG-wetgeving haar doel mist

19 juli 2018 - De AVG-wetgeving die op 25 mei 2018 van kracht is gegaan, heeft voor vrijwel iedere ondernemer verstrekkende gevolgen gehad. Het hebben van een website voelt voor velen steeds meer als een last.

U bent genoodzaakt bezoekers te informeren over cookies, plat te gooien met disclaimers en privacyverklaringen en bij iedere uitspraak een slag om de arm te houden. De vrijheid die het world-wide-web ooit voor de startende en middelgrote ondernemer bood, lijkt steeds meer restricties met zich mee te brengen.
Joep Franssen van webdesignbureau WebNexus.nl geeft in dit artikel zijn mening over de gevolgen van de AVG-wetgeving voor websites. De afgelopen paar maanden heeft hij zich beziggehouden met het AVG-proof maken van talloze websites en deelt graag met u zijn visie over deze wetgeving.
Het is een feit dat de meerderheid nog niet voldoen aan de nieuwe wetgeving. Franssen: "Sporadisch zie je websites van het MKB die bezoekers vragen of ze akkoord gaan met het gebruik van cookies. Volgens de nieuwe wetgeving zou iedere bezoeker hier zelf mee moeten instemmen en ook zijn instemming op een later moment moeten kunnen intrekken. Daarnaast is het noodzaak dat iedere website deelt hoe ze omgaat met de gegenereerde informatie over de bezoeker en dit vermeldt middels een disclaimer, privacyverklaring en cookiemelding."

Bedoelt voor grote bedrijven als Facebook, Google en Twitter
De technische rompslomp die gepaard gaat met de nieuwe wetgeving is afschrikwekkend voor het MKB en veelal alleen implementeerbaar door ervaren programmeurs. De wetgeving mist haar doel. De wet is hard en eist dat alle websites volledig AVG-proof zijn. Anders dreigen er boetes. Ze maakt daarbij geen onderscheid tussen grote (kapitaalkrachtige) bedrijven en starters die weinig te besteden hebben.
Franssen: "De eisen die de nieuwe wetgeving stelt aan websites zijn eigenlijk veel te technisch en ingrijpend om te verwachten van een startend ondernemer. Er is daarom iets structureel mis met de nieuwe wetgeving. Sterker nog, naar mijn idee is de wetgeving gericht op bedrijven als Facebook, Google en Twitter die privacygevoelige data ten gunste van eigen commercieel gewin maximaal uitbuiten. Echter, de wetgeving treft vooral starters en middelgrote bedrijven die niet weten wat ze ermee aan moeten. Zij moeten vaak veel geld over de balk smijten om te voldoen aan de wetgeving."

Enorm veel grijze gebieden
Onduidelijkheid heerst er ook onder programmeurs over hoe ze een website aan de wetgeving kunnen laten voldoen. Franssen: "In onze omgeving merken we dat ook veel internetbureaus problemen hebben met de wetgeving. Er zijn enorm veel grijze gebieden. Je kan een cookiemelding hebben, maar voldoet deze echt aan de AVG? Worden de cookies pas geactiveerd als de bezoeker fysiek op ‘Akkoord’ klikt? Is er een cookie policy opgenomen waarnaar verwezen wordt bij de melding? Welke cookies heeft een website precies? Kortom, allemaal vragen waar ook wij niet altijd een eenduidig antwoord op hebben. Kortom, er is nog te veel onduidelijk en daardoor is de implementatie ingewikkeld."

Conclusie
Kortom, de vraag is in hoeverre deze wetgeving daadwerkelijk positief is. Het treft met name het MKB en kost veel bedrijven klauwen met geld. Bovendien heerst er onduidelijkheid over de implementatie op websites.
   

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.