Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
16 juli 2018
 

In tien praktische stappen naar een succesvolle RFID business case

 
 

Hoe krijgt u een overtuigende business case op papier die inzichtelijk maakt wat de introductie van RFID uw bedrijf kost en oplevert? Om die vraag te beantwoorden kwamen onlangs bij GS1 Nederland vertegenwoordigers van zeven bedrijven bij elkaar om naar tips te luisteren en van elkaar te leren.

RFID in de mode is hot. Doordat u nauwkeuriger voorraadinformatie kunt krijgen, ‘nee-verkopen’ kunt voorkomen en extra marketingmogelijkheden voor uw omnichannelproces kunt bereiken. Hoe komt u tot een succesvolle RFID business case? Lees hieronder hoe u die in tien praktische stappen opzet.
 
Tip 1: Zorg voor draagvlak bij het management
Intern draagvlak biedt een garantie voor een succesvolle start van uw RFID project. Het betekent dat u goedkeuring en ondersteuning van het management verwerft voor beslissingen die u als proceseigenaar van het RFID project neemt.
 
Tip 2: Gebruik de ervaring van andere bedrijven
Een flink aantal bedrijven ging u al voor bij de introductie van RFID. Zij rapporteerden een stijging in verkoop van gemiddeld tussen de 1,5 en 5,5 procent door verbeterde voorraadnauwkeurigheid dankzij RFID. Het inzetten van RFID helpt onder andere ook bij het verlagen van voorraden en biedt kansen in omnichannel.
 
Tip 3: Definieer eerst welk probleem u met RFID wilt oplossen
Natuurlijk is het belangrijk dat u zich in RFID verdiept zodat u begrijpt waar het over gaat. U leert de potentie van de techniek kennen. Maar staart u zich vooral niet blind op de techniek en de daarvoor benodigde middelen. Het gaat er in eerste instantie om de knelpunten binnen uw bedrijf te achterhalen en waar uw efficiencyverlies zit en of en hoe u dat met RFID kunt oplossen.
Kijk daarna pas naar de middelen. De kosten en mogelijke baten zijn afhankelijk van het probleem dat u wilt oplossen. Grofweg zijn er drie kostenposten te onderscheiden: voor de tags, de print en leesapparatuur en de benodigde software. En natuurlijk is dit belangrijk, want er is hier veel keuze.
 
Tip 4: Gebruik de GS1 standaard
Bedrijven kunnen efficiënter en effectiever samenwerken door standaarden te gebruiken. Dat maakt informatie-uitwisseling makkelijker. Gebruik de GS1 standaard om met leveranciers en platforms te kunnen samenwerken. Het gebruik van RFID genereert veel data: zorg daarom voor goede software die op de juiste manier met die data omgaat.
 
Tip 5: Tags aanbrengen aan de bron
Voor de keten is de beste oplossing dat tags bij de fabrikant in het productieland worden aangebracht en gecodeerd; zogenaamde ‘source tagging’. Veel leveranciers doen dit nog niet: het aanbrengen en/of coderen kan ook in uw distributiecentrum of zelfs in de winkel gebeuren. U kunt ook uw leveranciers vragen dit voor u te doen.
 
Tip 6: Gebruik de ROI calculator, bepaal kosten en baten
Gebruik de ROI-calculator. Deze handige tool geeft een goed idee van aan welke knoppen u kunt draaien bij het introduceren van RFID. De calculator werkt op basis van een aantal algemene aannames en uw specifieke input. De uitkomst geeft een beeld van hoe uw keuzes de termijn bepalen waarop uw investering zichzelf kan terugverdienen, helpt een visie te vormen en te beslissen over een eventuele pilot.
 
Tip 7: Definieer een testtraject, definieer KPI’s
Waarvoor wilt u RFID inzetten? En waar; met een deel van uw collectie of alles in een keer? Op uw DC of in een of meerdere winkels? U wilt met een (liefst kleine) pilot kunnen aantonen dat RFID-gebruik een ‘sales uplift’ laat zien. Definieer goede kpi’s om dat te kunnen aantonen. De relatie tussen het gebruik van RFID en de verbeterde indicatoren kan helpen om het management te overtuigen (zie tip 1).
Zorg daarbij voor een procesbeschrijving. Zo wordt voor iedereen helder waarom het project wordt gestart, wat de eisen van het RFID testtraject zijn en daarmee ook de gewenste doelstellingen. Die moeten het vertrekpunt zijn in het testtraject.
 
Tip 8: Blijven rekenen of de overtuiging dat RFID de toekomst heeft
Het gaan niet alleen over cijfertjes (tip 6) maar ook over uw overtuiging dat RFID de toekomst heeft. Dat is ook belangrijk bij besluitvorming door het management (tip 1). Natuurlijk kunt u blijven rekenen en ‘mitsen en maren’ bedenken. Maar realiseer u dat RFID alleen over data gaat. Pas als u daarmee iets doet, zal het een succes worden. Zoals een deelnemer aan de GS1 workshop het zei: ‘Natuurlijk moeten de cijfers in orde zijn, maar begin er pas aan als het ook goed voelt!’.
 
Tip 9: Houd het simpel
RFID is een reis waar u aan begint met continue veranderende mogelijkheden. De introductie van RFID is niet het eind van een proces maar pas het begin! Het is ‘learning by doing’. En daarom: Houd het simpel, begin klein en breid langzaam uit.
 
Tip 10: RFID omarmen, maar u zoekt nog wat extra hulp?
GS1 Nederland helpt u graag en doet samen met u een scan op uw situatie om te kijken hoe ook u aan de slag kunt gaan met RFID.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken