Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
11 juli 2018
 

Sterke groei occasionverkopen en import

 
 

De occasionverkopen zijn in de eerste helft van 2018 sterk gegroeid. Autobedrijven verkochten (B2C) ruim 50.000 personenauto’s meer dan vorig jaar, een stijging van maar liefst 8,9 procent. De verkopen tussen consumenten onderling (C2C) groeiden ook, maar met 2,8 procent in het eerste half jaar beduidend minder sterk.

Door de economische groei geven consumenten sneller geld uit aan een andere auto. Autobedrijven kunnen steeds beter aan deze vraag voldoen door de toegenomen voorraad occasions.Dat blijkt uit cijfers van VWE.
De markt voor lichte bedrijfsauto’s groeide vrijwel even sterk als bij personenauto’s. De verkopen door autobedrijven stegen in het eerste halfjaar met 8,8 procent. De goed draaiende economie zou hier een verklaring voor kunnen zijn.
Verkopen van de top drie modellen groeiden allen sterk in het eerste half jaar. Andere sterke groeiers waren de Renault Captur, Toyota Aygo, Toyota Yaris, Citroën C1, Nissan Qashqai en Fiat 500. De rangorde binnen de top vijf bleef gelijk. Verkopen van vooral de Volkswagen Passat variant, Fiat Punto en Daewoo Matiz liepen sterk terug.
 
Import stijgt verder
De import van occasions is net als in voorgaande jaren sterk gegroeid. In het eerste kwartaal van 2018 werd er een recordaantal personenauto’s geïmporteerd. In het tweede kwartaal is deze groei afgezwakt, maar met een totaal van 57.590 personenauto’s zijn er 8.500 occasions meer geïmporteerd dan in het tweede kwartaal van 2017. De totale groei in de eerste helft van dit jaar kwam uit op 20.870 personenauto’s; 21,2 procent meer dan in de eerste helft van 2017.
De import van gebruikte bedrijfsauto’s neemt in verhouding nog sterker toe. Voor het eerst zijn er in een half jaar meer dan 10.000 lichte bedrijfsauto’s geïmporteerd. Bij zowel personen- als bedrijfsauto’s is de grote vraag vanuit de Nederlandse occasionmarkt een belangrijke aanjager voor import.
 
Import occasions
Vooral van verschillende SUV’s steeg de import van occasions in de eerste helft van dit jaar sterk. Het meeste bij de Renault Captur en Nissan Qashqai, die hierdoor beide zelfs in de top 5 terechtkwamen. Maar ook de Volvo XC60, Opel Mokka X en Volkswagen Tiguan werden veel meer naar ons land gehaald. Bij een aantal kleinere hatchbacks als de Opel Corsa, Renault Twingo en Kia Picanto liep de import wat terug, maar groot waren deze dalingen niet.
 
Groei export personenauto’s trekt aan
Voor het eerst sinds lange tijd is de export van gebruikte personenauto’s weer fors gestegen. De groei van 7,0 procent over de eerste helft van het jaar ligt ver boven de 0,8 procent groei die in 2017 over het gehele jaar werd gerealiseerd.
Opvallend is dat de export daalde naar de twee grootste markten van afgelopen jaren, Polen en Roemenië. Export naar Libië verdrievoudigde in het eerste helft van dit jaar, waardoor dit land helemaal naar de tweede plaats steeg. Andere grote groeimarkten waren Bulgarije, Oekraïne, Hongarije en Slovenië.
De export van lichte bedrijfsauto’s groeide met +1,1 procent licht. Export naar de belangrijkste markt Polen nam hier wel toe. Dit land heeft een inmiddels een aandeel van 25 procent binnen de exportmarkt voor bedrijfsauto’s. Naar diverse andere grote markten als Roemenië, Oekraïne, België en Duitsland nam de export daarentegen af.
 
Export occasions
 De VW Golf is ook dit eerste half jaar de meest geëxporteerde occasion. Modellen waarvan de export in het eerste half jaar sterk groeide zijn de Skoda Octavia combi, Opel Astra, Peugeot 308 sw en Volkswagen Tiguan. Door deze groei keerde de Opel Astra terug in de top vijf. Vooral stationwagens en andere populaire middenklassers die in groten getale terugkomen vanuit lease worden nu veel geëxporteerd. Van de Peugeot 508 sw, Hyundai i20 en Audi A4 liep de export sterk terug.

 

 
Doorsturen »  2 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
peter zzp-boekhouder  |   | 
11-07-2018
 | 
14:06 uur
Een bedrijfsauto importeren kan interessant zijn, vooral uit Duitsland. Maar ook een auto van 15 jaar of ouder is voor een zzp' er fiscaal interessant.

Koopt u als ZZP’er een privé-auto van 15 jaar oud. Grote voordeel is dat u dan 35% de dagwaarde moet bijtellen. Dus niet over de (oude) officiële aankoopprijs, maar over de veel lagere dagwaarde.

U kunt dan alle kosten benzine, onderhoud, wegenbelasting, verzekeringen als kosten zakelijk aftrekken.

Stel u koopt een 15 jaar oude Audi A6 met slechts 180.000 km op de teller op voor € 3.500. De bijtelling voor deze auto bedraagt 35% van € 3.500 is € 1.225 per jaar.

Het kost u netto € 637 per jaar, uitgaande van een belastingtarief van 52%.

Als u deze aankoop vergelijkt met een nieuwe Audi A6, dan is de catalogusprijs € 61.600. De bijtelling komt dan uit op een bedrag van € 13.550 per jaar. Netto is dat ruim € 7.000.

Tip: zorg wel voor een officieel taxatierapport om problemen met de Belastingdienst te voorkomen.

Bas  |   | 
23-01-2019
 | 
13:50 uur
Het is mooi dat dit artikel dit jaar eigenlijk gewoon herplaatst kan worden. Het aantal geďmporteerde auto's is in 2018 ten opzichte van 2017 namelijk 14% gestegen. Het is zelfs zover dat er op dit moment elke dag meer dan 600 auto's worden geďmporteerde uit het buitenland. Meer dan de helft van deze auto's komt uit Duitsland en steeds vaker wordt er voor gekozen dit te combineren met financial lease.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
PSD2 zal stimulans zijn voor voordelen zakelijke rekening
De komst van betaalrichtlijn PSD2, volweg Payment Services Directive 2, moet de openheid van de financiele wereld voortstuwen
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken