Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

U staat niet alleen: de frustraties die elke ondernemer herkent

9 juli 2018 - Uitdagingen horen bij het ondernemerschap, en zijn voor één op de vijf ondernemers zelfs dé reden dat zij ooit voor zichzelf zijn begonnen. Zij krijgen er energie van, net als van loyale klanten, complimenten, winst en tevreden medewerkers.

Toch komen er ook af en toe frustraties kijken bij het dagelijkse bestaan van een ondernemer. Allianz inventariseerde de meest genoemde frustraties tijdens zijn laatste onderzoek in samenwerking met GfK. Benieuwd welke het vaakst genoemd worden? Lees mee en kijk hoe herkenbaar de volgende frustraties zijn.
 
1. Voldoen aan wet- en regelgeving
Een onderdeel van het ondernemen waar veel ondernemers niet per se voor tekenen, is het moeten voldoen aan wet- en regelgeving. Dit staat zelfs op nummer één als grootste frustratie. Het zorgt voor veel extra werk, terwijl het niet per se meteen iets oplevert. Denk aan de nieuwe privacywet die 25 mei van kracht ging. Helaas komt een ondernemer hier niet onderuit.
 
2. Veel administratie moeten doen
Bij ondernemen hoort administratie. Hoe anders wordt overzichtelijk welke facturen zijn betaald, of alle werknemers hun loon hebben ontvangen en hoe het bedrijf ervoor staat? De administratie op orde hebben is een belangrijke klus om nare verrassingen te voorkomen. Tegelijkertijd betekent dit ook dat er minder tijd over is voor het allerleukste: het ondernemen zelf. Maar net zoals bij het vorige punt geldt: als dit goed op orde is, kan daarna worden gefocust op het bedenken van nieuwe ideeën en innovatieve oplossingen.
 
3. Winst blijft achter
Het doel voor veel ondernemers is om als bedrijf te blijven groeien. Voor nieuwe investeringen is het wel belangrijk dat er genoeg geld binnenkomt. Als dat achterblijft, blijft er weinig meer over na het dekken van basale zaken als facturen betalen en werknemers salaris uitkeren. Daarbij komt ook dat winst misschien wel betekent dat de ondernemer er zelf iets meer aan overhoudt. En dat is toch een leuk extraatje.
 
4. Klanten die niet betalen
Een frustratie die samenhangt met de vorige ergernis, is wanneer klanten niet betalen. De ondernemer heeft er keihard voor gewerkt en dan is het frustrerend als het bedrijf niet op tijd betaald wordt. Bovendien kost het nog eens extra energie, extra tijd en dus ook extra tijd als er nog een aantal keer achteraan gegaan moet worden voordat het geld uiteindelijk op de rekening staat.
 
Of... niks!
Gelukkig gaan ook veel ondernemers zonder frustraties door het ondernemerschap. Zo gaan zzp’ers met 30 procent het vaakst frustratieloos door het leven. Mkb’ers scoren hier helaas slechter op, slechts veertien procent heeft helemaal geen frustraties.
Frustraties zijn gelukkig vaak te relativeren. Een kwart van de ondernemers geeft namelijk aan veel energie te krijgen van het ondernemen. Gelukkig zijn ondernemers ook goed in staat om hun werk los te laten zodra ze thuis zijn: 40 procent kan dit vaker wel dan niet en 23 procent lukt dit zelfs altijd. Want vergeet niet: het is tegelijkertijd ‘ook maar’ werk.
 

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Alex - online boekho...

31-08-2018 21:46  |  

Interessant artikel waar ondernemers tegen aan lopen. Vooral als je beseft dat er heel veel online oplossingen zijn voor probleem 2 en 4.

Veel administratie moeten doen, kan eenvoudig worden vermindert door in de cloud te gaan werken met een boekhoudprogramma wat werkt met een scan en herken module.

Weten welke mensen wel of niet hun facturen hebben betaald, kun je oplossen door reminders in te stellen naar klanten die hun betaling ''per ongeluk'' zijn vergeten. Je kunt dan ook notificaties instellen als een factuur dan toch betaald wordt. Scheelt een hoop tijd voor ons ondernemers. :)

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.