Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
6 juli 2018
 

Kwart Nederlandse bedrijven heeft moeite met vinden juiste talent

 
 

24 procent van de Nederlandse werkgevers heeft moeite geschikte kandidaten te vinden voor zijn openstaande vacatures, een stijging van zeven procent ten opzichte van 2016. Dit blijkt uit het Talent Shortage Survey 2018 van ManpowerGroup.

Volgens het onderzoek zijn vakmensen, technici en managementfuncties de drie moeilijkst te vervullen vacatures voor Nederlandse werkgevers. 
Ten opzichte van vorig jaar hebben werkgevers meer moeite met het vinden van zorgprofessionals (69 procent), ambtenaren (55 procent) en operators (40 procent). Administratief medewerkers, technici en vakmensen zijn daarentegen juist makkelijker te vinden. "Ondanks dat het relatief gemakkelijker is geworden om technici en vakmensen aan te nemen, zien we dat deze functies nog steeds deel uitmaken van de top-drie moeilijkst in te vullen vacature," zegt José Brenninkmeijer, Algemeen Directeur ManpowerGroup Nederland.
 
Grote bedrijven
Grote bedrijven hebben volgens het onderzoek ongeveer drie keer zoveel moeite met het aantrekken van talent ten opzichte van kleine bedrijven. Waar slechts een kwart van de bedrijven tot 50 medewerkers hier last van zegt te hebben, stijgt dit percentage bij bedrijven met 50-249 medewerkers tot 59 procent. Bij bedrijven met 250+ medewerkers bedraagt dit percentage zelfs 70 procent. Brenninkmeijer: "Normaliter verwacht je dat het voor grote bedrijven gemakkelijker is om geschikt personeel te vinden. Zij hebben immers de beschikking over hogere wervingsbudgetten en investeren vaak veel tijd en moeite in corporate branding. Echter vissen zij vaak in dezelfde, zeer competitieve vijver met talent die door de huidige krappe arbeidsmarkt alleen maar kleiner is geworden."
 
Reden openstaande vacatures
Volgens 43 procent van de Nederlandse werkgevers is het grote aantal openstaande vacatures te wijten aan een tekort aan sollicitanten. Onder werkgevers van grote bedrijven met 250+ personeel bedraagt dit percentage zelfs 68 procent. Andere belangrijke redenen voor het niet ingevuld krijgen van vacatures zijn een tekort aan ervaring (21 procent) en het ontbreken van benodigde soft skills (veertien procent). De drie meest gevraagde soft skills zijn volgens de Nederlandse werkgevers het vermogen tot samenwerken, probleemoplossend gedrag en communicatieve skills. Brenninkmeijer: "Wij zien dat soft skills tegenwoordig steeds belangrijker worden. Natuurlijk is er een toenemende vraag naar technische kennis en digitale know how, maar wel in de juiste mix met persoonlijke vaardigheden. Dit zorgt ervoor dat werkgevers op een andere manier naar kandidaten en de invulling van hun vacatures moeten kijken. Certificaten en diploma’s zijn nog altijd van waarde, maar niet (meer) het enige vereiste."
 
Wat te doen
Brenninkmeijer: "Als bedrijf kunt u er zelf voor zorgen dat u in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt het juiste talent op de goede plek krijgt. Om te beginnen is het belangrijk om te investeren in opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden voor de bestaande medewerkers (Build). Het talent dat niet binnen de eigen organisatie aanwezig is, werft u buiten de organisatie (Buy) of haalt u uit talentpools zoals freelancers en zzp’ers (Borrow). Als het nodig is, helpt u medewerkers dan door te stromen naar een nieuwe rol, zowel binnen- als buiten de organisatie (Bridge)." 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De wereld verandert. Maar wat gaat de toekomst brengen en hoe bepaalt dat je business? Wat verwachten klanten van je, nu ze 24/7 online zijn? Hoe kun je profiteren van duurzame vernieuwing? Hoe gebruik je de kracht van online platformen om je klanten te bereiken? En hoe kun je je bedrijf laten groeien zonder mensen aan te nemen? Dát zijn vragen waar ondernemers juist nu het antwoord op zoeken.
Lees verderMeer boeken