Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
3 juli 2018
 

'Laat de gehele doe-het-zelf sector groeien met correcte data’

 
 

Door nu in data te investeren, kunnen bedrijven in de toekomst succesvol groeien. Voor wie er nog niet in investeert, is het eerder vijf voor twaalf dan dat bedrijven aan groeien kunnen denken.

Correcte productinformatie is nodig voor online vindbaarheid, het leidt tot optimale klantprocessen en bedrijven voldoen aan wet- en regelgevingen. Als u serieus in uw business wilt groeien, dan is het gebruik van GS1 Data Source een goede stap. De eerste 75 leveranciers worden door de retailers en GS1 aangespoord om hun artikelgegevens in de GS1 datapool te zetten.
 
Correcte productinformatie
De sector heeft als doel om samen met bedrijven correcte productinformatie van het gehele assortiment uit de bouwmarkt en de webshops beschikbaar te krijgen. GS1 biedt één centrale bron voor het elektronisch uitwisselen van artikelgegevens, sectorbreed. Zo heeft iedereen altijd de beschikking over eenduidige kwalitatief hoogwaardige artikelgegevens. Het is een initiatief van de Belgische en Nederlandse GS1 organisaties die namens de bedrijven uit de sector nu komen met de campagne: ‘U oogst wat u zaait’.
 
Voordelen van data
Marco van der Lee, sectormanager doe-het-zelf, tuin en dier GS1 Nederland: "Bedrijven met een data gedreven organisatiecultuur plukken daar de vruchten van. De voordelen van data zijn bij de meeste bedrijven wel bekend, echter blijft de implementatie vaak achter. Op zich niet verrassend: de overgang op verschillende organisatieniveaus is een hele uitdaging en kost tijd. Stapsgewijs gaan we leveranciers nu helpen, zodat de gehele sector kan profiteren van correct beschikbare data in de omnichannel wereld." 
 
Wie wisselt productdata uit met wie?
Leveranciers geven zelf in de datapool aan wie over welke artikelgegevens mogen beschikken. Leveranciers leveren via de GS1 datapool (neutrale) artikelgegevens aan, zoals artikelcode, productnaam, afmetingen, gewicht en btw-tarief. Ook leggen leveranciers e-commerce data zoals productspecificaties, informatie over wetgeving zoals gevaarlijke stoffen en milieuheffingen vast. Afnemers kunnen de gegevens dan opvragen en inlezen in hun systemen. Het middel is de GS1 datapool. Die houdt op één plek bij wie welke gegevens uitwisselt en met wie.
 
Multidisciplinair samenwerken
Datamanagement raakt alle afdelingen binnen bedrijven, datamanagement, sales, IT, e-commerce, kwaliteit, logistiek en finance. Voor bedrijven is multidisciplinair samenwerking belangrijk als het gaat om datamanagement. Wanneer bedrijven dit op orde hebben, hebben ze een strategisch voordeel om vroegtijdig in te spelen op (nieuwe) mogelijkheden die data biedt.
 
Andere redenen om te investeren in datamanagement zijn:
 

  • E-commerce: Correcte en uitgebreide artikeldata zorgt voor een hogere online vindbaarheid. Als het gezochte product door gebrek aan goede data niet zichtbaar is, denken consumenten dat het product niet door de retailer wordt verkocht.
  • Interne processen: Goede productdata zorgt onder andere voor het intern stroomlijnen van klantprocessen en het genereren van de juiste managementanalyses.
  •  Wet- en regelgeving: De regelgever eist dat bedrijven bijvoorbeeld bij de opslag en transport van gevaarlijke stoffen snel de juiste data in de keten beschikbaar moet kunnen stellen.
  •  Efficiency: Ketenprocessen, zoals bestellen, promoties, leveren, facturen en retouren zullen tussen handelspartners met de juiste artikeldata efficiënter verlopen. Daarnaast vormt de logistieke artikeldata de basis voor correcte schappenplannen, een optimale beladingsgraad van magazijnen en vrachtauto’s en het mechaniseren van distributiecentra.
  • Start vandaag
    De weg naar een data gedreven organisatie is er een van lange duur, maar wel één waarmee u vandaag kunt starten. GS1 biedt hulp om aan de slag te gaan met GS1 Data Source, met onder andere een stappenplan, praktijkcases en een overzicht met veelgestelde vragen. Implementatiepartners kunnen u vervolgens ondersteunen bij de implementatie.
     
     

     
    Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

     

    Gerelateerde nieuwsitems

     
     
    Reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    Reageren

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
    code te wijzigen.
    Managersonline.nl
    Het internetmagazine voor directeuren en managers
    Meer dan 100 checklists
    Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
    BOEKENNIEUWS
    Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

    In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
    Lees verderMeer boeken