Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
2 juli 2018
 

Vier tips voor het opstellen van een klantgerichte marketingstrategie

 
 

Het is algemeen bekend dat de klant koning is. Vooral in de tijd van e-commerce en digitalisering is dit belangrijker dan ooit. Om een sterke klantrelatie te creëren, moeten de verwachtingen van de klant worden overstegen met de juiste boodschap en het juiste aanbod.

Bedrijven moeten hun klanten volledig begrijpen om dat te kunnen realiseren. NGDATA geeft tips om een klantgerichte marketingstrategie op te stellen en vertaalt dit aan de hand van een succesverhaal bij de Belgische bank Belfius:
 
1. Stel een data gedreven plan op
De basis van een succesvolle marketingstrategie is een goed marketingplan. Dit plan moet worden gebaseerd op de data van de klant. Zorg ervoor dat de data bestaat uit statistische gegevens, maar ook uit gedrags- en contextuele gegevens. Met behulp van deze data kunnen marketeers inspelen op de persoonlijke wensen, locatie of het onlinegedrag van de klant. Denk bijvoorbeeld aan een persoonlijk bericht wanneer een klant voorbij jouw zaak komt. De klant wordt op die manier direct aangesproken en als ondernemer kunt u een persoonlijk en uniek aanbod doen.
 
2. Stimuleer klantgerichtheid in alle lagen van het bedrijf
Klantgerichtheid begint aan de top van de organisatie, maar het is een vereiste dat iedereen in de organisatie meewerkt. De identiteit van een organisatie wordt bepaald door de mensen die er werken. Als alle medewerkers in alle lagen van het bedrijf klantgericht zijn, dan zal de consument dit ook ervaren en voelen. Vooral omdat de gehele organisatie verantwoordelijk is voor alle contactmomenten tijdens de customer journey.
 
3. Behandel iedere klant als individu
Ondernemingen moeten beseffen dat klanten meer zijn dan socio-demografische gegevens. De individuele klant moet volledig begrepen worden en op een persoonlijke en relevante manier benaderd worden. Luisteren, observeren, snelle en relevante antwoorden geven – deze volgorde kan zorgen voor levenslange klanten.
 
4. Stem alle contactmomenten op elkaar af
Elk contactmoment moet de klant dezelfde beleving bieden. Of het nu in een winkel, online of in een advertentiecampagne is. Zoals eerder benoemd is relevante data het belangrijkste ingrediënt voor een effectieve klantgerichte marketingstrategie, maar daarnaast zijn beleving en herkenning van de verschillende marketinguitingen ook cruciaal.
 

 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken