Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
25 juni 2018
 

Tarieven ZZP’ers stijgen met 1,5 procent

 
 

Met de benchmark-tarieven-tool voor ZZP’ers en opdrachtgevers van interim professionals, wordt door Planet Interim en Intelligence Group helderheid gegeven in de ZZP-tarieven. Uit de data en analyses blijkt onder andere dat het gemiddelde uurtarief in 2016 met 2,8 procent steeg en in 2017 met 1,5 procent.

In Noord-Holland liggen -al naar gelang de functies- de uurtarieven van ZZP’ers tussen de twintig en 30 procent hoger in vergelijking met bijvoorbeeld Limburg en Friesland. En voor opdrachten korter dan vijf weken kan tien procent meer gevraagd worden per uur. Verder neemt het uurtarief langzaam af, naarmate de duur van een opdracht toeneemt. Dit en veel meer blijkt uit de eerste analyses op basis van de verzamelde data door Planet Interim en Intelligence Group.

De blackbox van ZZP-tarieven
Er is nauwelijks tot geen transparantie over de gevraagde en betaalde uurtarieven van ZZP’ers in Nederland. Als er al gegevens zijn bij opdrachtgevers, zijn de tarieven van de ZZP’ers gekoppeld aan CAO’s met een standaard verrekenfactor. Als het gaat om de ontwikkeling van het uurtarief in het algemeen en binnen beroepsklassen in het bijzonder, is nagenoeg niets bekend.
Met de benchmark-tarieven-tool zijn honderdduizenden datapunten vertaald naar min-max-tarieven en het gemiddelde uurtarief, inclusief regionale afwijking en verschillen op ervaringsniveau. Hierdoor wordt voor het overgrote gedeelte van de ZZP-beroepen inzicht gegeven in de regionale uurtarieven.
"Met deze tool willen we ZZP’ers meer zicht geven op de tarieven die er in de markt betaald worden voor hun diensten. Op deze manier staan ze sterker in onderhandeling met opdrachtgevers en intermediairs en kan een gesprek worden gevoerd over toegevoegde waarde,"aldus Niels van Berkel, directeur van Planet Interim

Transparante arbeidsmarkt
"Een transparantere arbeidsmarkt is de ambitie van Intelligence Group. Een zeer belangrijk deel van de arbeidsmarkt wordt ingevuld door bureaus en ZZP’ers. De dynamiek en marktwerking in deze markt is nu heel onduidelijk voor alle partijen. Met deze tool en de feedback die we daarop zullen krijgen, willen we een stap vooruit maken om meer informatie en transparantie te bieden,"aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken