Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
12 juni 2018
 

Bedrijfspand kopen: vijf overwegingen die u moet maken

 
 

Veel ondernemers lopen er op een bepaald moment tegenaan wanneer ze een bedrijf starten, hun huidige bedrijf uitbreiden of willen verhuizen: er moet (nieuwe) bedrijfsruimte worden gezocht! Het kopen van een bedrijfspand zoals een magazijn of productiehal of kantoorpand is een grote investering.

Waar dient u rekening mee te houden en welke afwegingen moet u maken? Roy van Thiel van RSP Makelaars zet een en ander voor u op een rijtje voor het kopen van een bedrijfspand.
 
Vertrekken uit het huidige pand
 Huurt u al een bedrijfsruimte of bent u eigenaar van een bedrijfspand? Volgens Van Thiel is het dan belangrijk te bedenken wat u hiermee moet of kunt doen: "Moet u de huur opzeggen of verkopen? Misschien zit u nog vast aan een contract. Vaak geldt voor de opzegtermijn van de gehuurde bedrijfsruimte een periode van een jaar. Zorg dus dat u er op tijd bij bent als u wilt opzeggen. Informatie over opzeggen kunt u overigens vinden in uw huurcontract."
 
Programma van eisen nieuwe bedrijfspand
Daarnaast gaat u zich oriënteren op het nieuwe pand. Van Thiel: "Zet op een rijtje wat u zoekt in of verwacht van een bedrijfspand, maar kijk verder dan locatie en oppervlakte. Hebt u een bedrijf in de maakindustrie, dan is het bijvoorbeeld belangrijk om te weten wat de vrije werkbare hoogte is, de stroomcapaciteit en het draagvermogen van de vloer. En hoe wilt u een en ander geregeld hebben als het gaat om laden en lossen? Bedenk welke voorzieningen u nodig hebt en of en welke uitbreidingsmogelijkheden er zijn."
Hij verduidelijkt wat de bedoeling is van het opstellen van een programma van eisen (PvE): "Op deze manier kunt u inzichtelijk maken wat de randvoorwaarden en limieten zijn. Waar uw bedrijfsruimte aan moet voldoen en waaraan naar verwachting zoveel mogelijk zal worden voldaan."
 
Locatie & bereikbaarheid
Hoewel de locatie en de bereikbaarheid niet de enige punten zijn die je moet overwegen, is het zeker van belang volgens Van Thiel. "Wat is voor uw bedrijf de ideale ligging? Hebt u een bedrijf in de logistiek, dan is het gunstig om dichtbij uitvalswegen gesitueerd te zijn. Heeft uw bedrijf vooral een kantoorfunctie en ontvangt u hier veel klanten, dan is een goede bereikbaarheid ten opzichte van het openbaar vervoer en autoverkeer een vereiste. Vergeet ook het personeel niet: waar komen zij vandaan? Houd rekening met de reistijd van uw medewerkers. Van een kwartier reistijd naar het werk naar een half uur is nog te overzien, maar van een kwartier reistijd naar een uur is al gauw vervelend."
Daarnaast adviseert hij ondernemers goed na te denken over de parkeermogelijkheden: "Wilt u een pand met parkeerplaatsen op eigen terrein, of wilt u zich vestigen op een centrumlocatie, waardoor u misschien te maken zult krijgen met parkeervergunningen?"
 
Bestemmingsplan
Mocht u denken het droompand gevonden te hebben? Van Thiel raadt dan zeer aan eerst het bestemmingsplan te checken, voordat u té enthousiast wordt. "Alle gebieden in een gemeente hebben een eigen bestemming en bijbehorende regels (zoals milieucategorieën) voor het gebruiken en bebouwen van dit gebied. Om zeker te weten dat u uw bedrijf hier mag vestigen is het slim om contact op te nemen met de betreffende gemeente. Neemt u voor uw zoektocht een bedrijfsmakelaar in de arm? Dan heeft die vaak al een kopie van het bestemmingsplan op kantoor beschikbaar." 
 
Financiering
Tenslotte wil Van Thiel afsluiten met een niet onbelangrijk punt: kunt u het bedrijfspand betalen, en welke financiële mogelijkheden zijn er? "Een verschil tussen een zakelijke hypotheek en een particuliere hypotheek is dat een zakelijke hypotheek geen vaste hypotheekrente heeft, zoals een particuliere dat wel heeft. De rente is afhankelijk van verschillende factoren. Ook is het belangrijk dat u op de hoogte bent van de risico’s. En over het algemeen zult u zo’n twintig procent van de koopsom zelf moeten investeren. U moet dus over voldoende eigen vermogen beschikken. Laat u in elk geval altijd goed informeren door een (financieel) adviseur, zoals uw boekhouder of accountant of de accountant van uw bank."
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken