Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
4 juni 2018
 

Supermarkten ruim op koers in ambities voor energiebesparing

 
 

In 2017 heeft de supermarktbranche een totale energie-efficiëntieverbetering van 2,3 procent-punt gerealiseerd, blijkt uit de jaarlijkse onafhankelijke Monitor Energiebesparing in opdracht van het CBL.

In totaal is 898.505 kiloton CO2-uitstoot per jaar bespaard sinds 1995. Dit staat gelijk aan de jaarlijkse CO2-uitstoot van 477.082 auto’s.

Twintig procent energiebesparing
In 2010 hebben alle Nederlandse supermarkten afgesproken om gezamenlijk een energiebesparing te realiseren van twintig procent in 2020. Dit is in lijn met de ambities van de Nederlandse overheid destijds. Acht jaar later blijkt dat die ambitie binnen handbereik is en wordt de jaarlijkse twee procent ruimschoots behaald. In de periode 2010 tot en met 2017 is in totaal 17,9 procent-punt energie-efficiëntieverbetering gerealiseerd en vanaf 1995 gezien zelfs 37,6 procent-punt. Hiermee is in totaal 898.505 ton CO2-uitstoot bespaard. 
De monitor laat zien dat de supermarktbranche energiebesparing en duurzame energie serieus neemt en actief heeft opgepakt. Met meer dan twrr procent energie-efficiëntieverbetering per jaar loopt de supermarktsector voorop.  

Innovatieve installaties
De grootste besparing vindt plaats met het toepassen van innovatieve installaties en oplossingen in de winkel. Bedrijven kopen ook duurzaam opgewekte elektriciteit in. In 2017 was dit 689,375 miljoen kWh, zo’n 47,5 procent van de totale elektriciteit behoefte. Hiermee loopt de branche vooruit op de doelstelling om in 2020 gebruik te maken van twintig procent duurzaam geproduceerde energie.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken