Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
16 mei 2018
 

Smartphoneshoppers zorgen voor vernieuwde retail realiteit

 
 

Ericsson presenteert zijn Consumer & IndustryLab genaamd "Beyond smartphone shopping – the rise of smart assistants" waarin het onder meer ingaat op de snelle veranderingen binnen de retail. Zo beschrijft het rapport onder meer hoe connectiviteit leidt tot twee belangrijke verschuivingen in winkelgedrag.

De groeiende populariteit om smartphones te gebruiken voor het betalen van goederen en diensten, leidt tot een tweede verschuiving die draait om het gebruik van shoppingassistenten.
Smartphonegebruikers gaan gebruik maken van digitale shoppingassistenten voor hulp en advies bij het winkelen. Daarnaast zetten ze tegelijkertijd slimme thuisspeakers in voor het automatiseren van de aanschaf van steeds terugkerende huishoudelijke artikelen.
 
Rol voor digitale assistent en persoonlijke shoppingadviseur
Het selecteren van het type winkelassistent voor persoonlijke aankopen is binnenkort belangrijker dan de daadwerkelijke aankoopbeslissing. 63 procent van de smartphoneshoppers wil bijvoorbeeld hulp bij prijsvergelijkingen - een rol die waarschijnlijk is weggelegd voor een digitale assistent. En 48 procent wil hulp die het nemen van beslissingen tijdens het winkelen vereenvoudigt – een rol  die weggelegd zou zijn voor een persoonlijke shoppingadviseur.
"Hoewel fascinerend an sich, is het snel veranderende koopgedrag van consumenten belangrijke voor iedereen die betrokken is bij 5G, smart homes, consumer IoT en kunstmatige intelligentie," zegt Michael Björn, hoofd Research bij Ericsson Consumer & IndustryLab. "Wanneer consumenten kunstmatige intelligentie gaan gebruiken bij het automatiseren van dagelijkse aankopen, zal de vraag naar IoT-sensoren toenemen, evenals de behoefte van mensen om apparaten in hun huizen hier op aan te sluiten."
 
De toekomst van fysieke winkels
De digitalisering van winkelen roept ook vragen op over de toekomst van de fysieke winkel. Consumenten verwachten dat de AR- / VR-technologie op termijn dezelfde voordelen als fysieke winkels biedt. Meer dan de helft gelooft dat het effect van minder winkelbezoek een toename aan thuisbezorging tot gevolg heeft. Dit duidt op een connectiviteitsgestuurde toekomst voor retail, zowel voor digitale shopervaringen als voor de automatisering van bezorgingen.
 Verder zien respondenten in de toekomst een probleem met persoonlijke gegevens. Dat leidt tot een belangrijke vraag: in hoeverre kunnen digitale winkelassistenten worden vertrouwd en welke invloed zullen ze hebben op consumenten?
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken