Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Mkb’er loopt kansen van online zakendoen doen mis

14 mei 2018 - Jaarlijks groeit de Nederlandse online markt met dubbele cijfers. Het mkb profiteert nog beperkt van deze ontwikkeling. Slechts elf procent van de mkb’ers kan meer dan de helft van zijn omzet toeschrijven aan online activiteiten. Zakelijk gezien blijven zo veel kansen onbenut.

Dit blijkt uit onderzoek van eZiner en webtexttool onder 323 ondernemers in het midden- en kleinbedrijf.
"Het mkb heeft beperkte online ambities en dat is terug te zien in de cijfers," aldus onderzoeker William Burghout. "Veel mkb’ers zien hun website vooral als visitekaartje. De ontwikkeling van online kanalen krijgt weinig tijd en aandacht. Ook ontbreekt vaak basale kennis, bijvoorbeeld over bezoekersaantallen op de eigen website."
 
Uitdagingen
Mkb’ers noemen niet omzetgroei, maar verbetering van hun online vindbaarheid als belangrijkste aandachtspunt. 60 procent van bedrijven besteedt aandacht aan dit onderwerp. Er wordt echter weinig tijd voor gereserveerd: 73 procent van de actieve mkb’ers komt niet verder dan 2 uur zoekmachine optimalisatie per week.
 
Veel middelen, weinig tijd
Gebrek aan tijd is vaker te zien in het mkb. Zo geeft 76 procent van de mkb’ers aan social media in te zetten, maar slechts 36 procent van hen besteedt hieraan meer dan twee uur per week. Hetzelfde beeld bij e-mailmarketing: bijna 70 procent van de mkb’ers geeft aan e-mails te versturen, maar 60 procent doet dit slechts enkele keren per jaar.
 
Effect van online middelen nog vaak onduidelijk 
Het mkb zet dus verschillende online middelen in, maar de effectiviteit blijft vaak onduidelijk. 42 procent van de respondenten weet bijvoorbeeld niet hoeveel bezoekers de eigen website trekt. Hetzelfde beeld is te zien bij inzicht in herkomst van de omzet. Bijna een op de drie  mkb’ers weet niet welke bijdrage het online kanaal levert aan de eigen omzet.
 
Benchmark beschikbaar voor alle mkb’ers
Alle uitkomsten uit het onderzoek zijn verwerkt in een online benchmark. Met dit vergelijkende onderzoek kunnen mkb’ers zelf de stand van hun online prestaties toetsen aan de hand van data van collega-bedrijven.
 

Doorsturen  |  2  |  Nieuwsbrief

Reacties

peter boekhouder haa...

14-05-2018 07:03  |  

De mkb' er zit tussen twee vuren, het oude systeem waarin hij/zij redelijk succesvol werd. Hij weet wat het kostte en wat het opleverde.

Nu dient hij te transformeren en dat vergt eerst heel veel tijd en ook geld investeren in online kennis en seo en social media. Op lange termijn zal die investering vaak vruchten afwerpen. Maar de bottleneck is, de mkb' er wil direct resultaat zien.

Jorn Hulscher

23-05-2018 14:43  |  

Als je meer met online marketing wilt doen als mkb ondernemer, is het goed om eerst duidelijk te krijgen wat de doelen zijn en welke strategie je gaat gebruiken om beter online gevonden te worden. Mocht je dit via een externe partij doen, dan zijn duidelijke afspraken van groot belang.

Dit hebben wij laten doen en voor ons is de online vindbaarheid stukken verbeterd.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.