Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
11 mei 2018
 

Data helpen bedrijven in strijd tegen fraude

 
 

Bedrijven verliezen jaarlijks veel tijd en geld aan klanten die niet kunnen betalen of niet willen betalen. Met name de e-commerce-sector wordt zwaar getroffen. Daarom nemen steeds meer bedrijven hun toevlucht tot data en een preventieve aanpak.

"Veel organisaties komen te laat in actie," zegt Daniela Straube, Managing Director bij Arvato Financial Solutions | Collections BeNeLux.
Volgens onderzoek worden bij maar liefst 43 procent van de maandelijkse e-commerce-transacties pogingen tot fraude ondernomen. Bovendien worden de methodes steeds inventiever. Naar schatting lopen bedrijven hierdoor gemiddeld ruim twee procent van hun jaarlijkse omzet mis (True Cost of Fraud Study for 2017, LexisNexis Risk Solutions). Ook niet-betalende klanten vormen een probleem voor veel bedrijven.
 
Kennis over goede klanten
Volgens Straube kunnen veel financiële problemen worden voorkomen door een preventieve aanpak en de inzet van data. Door de toenemende inventiviteit van fraudeurs merkt Arvato Financial Solutions (AFS) een toename in het aantal bedrijven dat data wil inzetten tegen financieel verlies. "Ze willen meer kennis over goede klanten," vat Straube samen. "Bedrijven willen weten met wie ze in zee gaan. Door het vooraf screenen van klanten worden veel problemen voorkomen."
 
Veilig en comfortabel
Bij AFS heet dit de ‘happy flow’. Een customer journey zonder strubbelingen, teleurstellingen of nare verrassingen achteraf. "De praktijk leert dat veel bedrijven pas in actie komen wanneer klanten of consumenten niet betalen. Dan krijgt men altijd een onprettige situatie, die ook weer niet bevorderlijk is voor de klantrelatie. Een negatieve spiraal dus."
In tijden van big data en slimme software kunnen bedrijven zich op het gebied van fraude niet meer van de domme houden. "Een happy flow met tevreden en betalende klanten is voor elk bedrijf haalbaar," besluit Straube. "Dan moeten ze alleen wel de mogelijkheden benutten."
 
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
peter boekhouder haa...  |   | 
11-05-2018
 | 
09:11 uur
Ook als zzp' er is het handig een potentiële/nieuwe klant te screenen. Dat kan bij de kamer van koophandel, maar ook een rondgang op social media geeft informatie.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken