Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
7 mei 2018
 

Zakelijke leaserijder wil portemonnee trekken voor duurzame mobiliteit

 
 

Van de Nederlandse leaserijders is 51 procent bereid meer te betalen als hun werkgever duurzame oplossingen voor mobiliteit biedt, zoals elektrische vervoermiddelen. Organisaties lopen op dit gebied een stap achter: 55 procent heeft niet eens een mobiliteitsplan.

De voornaamste reden hiervoor is een gebrek aan kennis. Dat blijkt uit benchmarkonderzoek van Business Lease Nederland onder 700 wagenparkbeheerders en leaserijders.
Het verduurzamen van mobiliteit staat bij organisaties op de zesde plaats van prioriteiten op het gebied van duurzaamheid. De ingewikkelde invoering, angst voor ontevreden werknemers en de bijkomende kosten worden aangedragen als argumenten. Om een elektrisch wagenpark in de toekomst te realiseren, vinden organisaties een fiscale stimulans vanuit de overheid dan ook noodzakelijk.
 
Gebrek aan kennis en bewijs grootste drempels
Ondanks alle kansen en ontwikkelingen binnen duurzame, zakelijke mobiliteit, heeft ruim de helft van de organisaties vooralsnog helemaal geen mobiliteitsplan. Mogelijkheden zoals het mobiliteitsbudget en een mobiliteitskaart worden nog nauwelijks ingezet. Bij organisaties die dit wel hebben, is 58 procent ontevreden over het effect daarvan. Stijn Otten, directeur Innovatielab Business Lease: "Bijna driekwart van de ondervraagde wagenparkbeheerders heeft behoefte aan bewijslast uit de markt. Wat levert duurzame en slimme mobiliteit nu daadwerkelijk op? Uit ons onderzoek blijkt dat werknemers ervoor open staan. Echter blijft het voor werkgevers lastig te bepalen welke mobiliteitsoplossingen bij de organisatie passen."

Elektrisch wagenpark volgens beheerders toekomstmuziek
Alhoewel werknemers wel open blijken te staan voor nieuwe mobiliteitsoplossingen, is de daadwerkelijke invulling hiervan voor organisaties nog niet zo makkelijk. Weliswaar vindt een kwart van de wagenparkverantwoordelijken verduurzaming belangrijk, maar 88 procent vindt het behalen van een volledig elektrisch wagenpark binnen vijf jaar niet realistisch. Momenteel biedt twintig procent van de werkgevers wel elektrisch vervoer, toch rijdt slechts een procent van de Nederlandse leaserijders daadwerkelijk in een volledig elektrische auto. "Overduidelijk worstelen organisaties met duurzame mobiliteit. Maar een duurzamer wagenpark - bijvoorbeeld door de inzet van elektrische auto’s - draagt ook rechtstreeks bij aan het verminderen van CO2-voetafdruk. Daarnaast zien we dat de zakelijke rijder de volledige elektrische auto steeds meer beschouwt als een interessant alternatief. Quick wins dus, om enerzijds de organisatie te verduurzamen en anderzijds aantrekkelijk te zijn als werkgever," aldus Otten.
 

 
Doorsturen »  2 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Dennis Tetteroo  |   | 
8-05-2018
 | 
11:22 uur
Hier geloof ik helemaal niets van. Kijk maar eens terug naar de miskleun met de Mitsubishi PHEV; meer dan 95% van de zakelijke rijders heeft die auto nooit elektrisch opgeladen.
Hans Holtman  |   | 
11-05-2018
 | 
11:39 uur
Ik ga volledig mee met de opmerkingen van Dennis Tetteroo. Zakelijke rijders willen slechts zo goedkoop mogelijk rijden en als daarvoor kennelijk een elektrische auto voor nodig is, dan doen ze dat, omdat het gesubsidieerd wordt en dus voordelig is.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken