Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Hoe presenteert u uw bedrijf?

3 mei 2018 - Als ondernemer zult u vast wel eens de term ‘huisstijl’ tegen zijn gekomen. Maar wat wordt hier eigenlijk mee bedoeld? Het gaat namelijk om heel wat meer dan alleen om het plaatsen van het bedrijfslogo op bijvoorbeeld visitekaartjes, enveloppen en brieven, folders, bedrijfsauto’s of -kleding en in de handtekening onderaan een mail.

Kevin Vonk van De Voogt geeft meer informatie over het design van de huisstijl van een onderneming, en hoe dit helpt uw bedrijf goed te presenteren aan klanten.
 
Het design van de huisstijl van een onderneming
Vonk licht ter verduidelijking allereerst maar eens de term ‘huisstijl’ nader toe. "Bij de huisstijl wordt ook wel eens gesproken over brand identity of corporate identity, en dit maakt van uw onderneming echt een merk. Het omvat drie elementen, namelijk design, communicatie en gedrag. Het design is vaak het eerste van de huisstijl dat mensen zien. Dit omvat alle visuele uitingen van uw bedrijf en bestaat uit beelden, kleuren en/of vormen. Deze komen tot uitdrukking in de bedrijfsnaam, logo, kleur, lettertype, opmaak en fotografie-stijl." Hij voegt hier nog aan toe dat de huisstijl door de indruk die het wekt niet alleen een verlengstuk is van een onderneming, maar echt een versterking voor de identiteit van een organisatie of bedrijf.
 
Voorbeelden van visuele uitingen van de huisstijl
Volgens Vonk speelt de huisstijl een grote rol voor de uitstraling van een onderneming. Het is volgens hem dan ook echt een reclamemiddel. "Als onderneming kunt u op verschillende manieren in contact komen met uw klanten, maar de mogelijkheid voor een eerste indruk is er maar een keer. Natuurlijk is het belangrijk dat uw bedrijfslogo zoals in eerder genoemde voorbeelden opvalt, maar er is meer. Denk hierbij maar eens aan een verpakking voor een webshop, een ringband als catalogus of trainingsmap of naslagwerk voor een opleidingsinstituut. Daarnaast kan de huisstijl worden ingezet als herinnering aan contact met uw onderneming, bijvoorbeeld in het geval van een tas voor een winkel."
 
De voordelen van een heldere huisstijl
Vonk benoemt dat het neerzetten van een professionele en duidelijke huisstijl meerdere voordelen heeft. "Ten eerste bent u als onderneming of merk goed herkenbaar. En zowel actieve als passieve naamsbekendheid levert klanten op. Maar doordat de huisstijl veel zegt over een bedrijf, geeft het ook richting. U geeft namelijk als onderneming duidelijk aan ergens voor te staan en te gaan, en wie u bent. Dit wekt vertrouwen op bij klanten, maar heeft ook een positieve invloed op uzelf en medewerkers."
 
De rol van de huisstijl op internal branding
Goed om te weten: een duidelijke en visueel aantrekkelijke huisstijl is niet alleen direct van invloed op de presentatie van uw onderneming naar de buitenwereld, maar ook intern op medewerkers. Zij voelen zich namelijk meer betrokken bij de onderneming. Daarnaast wordt indirect ook nog eens de klantbeleving geoptimaliseerd doordat een merk naar buiten toe wordt versterkt wanneer het wordt gedragen en geleefd. De huisstijl kan intern bijvoorbeeld zichtbaar zijn in de mappen voor administratieve documenten.
 

Doorsturen  |  2  |  Nieuwsbrief

Reacties

peter boekhouder haa...

3-05-2018 09:23  |  

Ik heb zelf gemerkt dat kleur een belangrijke rol speelt in het onbewuste van de mens.

Een klant van me werkt met kleuren en adviseerde me ook veel blauw te gebruiken.

Brand identity of corporate identity is niet alleen voor de mkb' er maar ook voor de zzp' er een belangrijk item.

Chris Rommers

4-06-2018 14:17  |  

Wat nog al eens over het hoofd wordt gezien, is om de teksten op de website in dezelfde stijl te schrijven. Huisstijl heeft niet alleen met visuele aspecten te maken mijns inziens.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.