Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
24 april 2018
 

Online consument kiest webwinkel vanwege bezorgkosten en retourvoorwaarden

 
 

Consumenten maken de keuze voor een webwinkel vooral op basis van de bezorgkosten en retourvoorwaarden. Dat blijkt uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van PostNL onder meer dan 1.000 consumenten.

De bezorgkosten zijn voor 38 procent van de consumenten een belangrijk selectiecriterium, gevolgd door de retourvoorwaarden (31 procent), bezorgtermijn (achttien procent) en de informatievoorziening (achttien procent).

Waarom komen consumenten terug bij een webwinkel?
Dezelfde criteria spelen ook een rol voor consumenten om terug te komen bij een webwinkel waar ze al eens iets besteld hebben:
 

  • Geen/lage bezorgkosten (belangrijk voor 41 procent van de consumenten)
  • Goede informatievoorziening (40 procent)
  • Gunstige retourvoorwaarden (39 procent)
  • De flexibiliteit van de bezorgopties (38 procent)
  • De bezorgtermijn (36 procent)

  • Een korte bezorgtermijn heeft de voorkeur, maar het merendeel (55 procent) van de consumenten vindt het geen probleem om langer te wachten op hun pakket, als de bezorgingkosten daardoor omlaaggaan.

    Meer grip op levermoment
    Het onderzoek laat ook zien dat consumenten vooral meer grip willen op het moment waarop een pakketje wordt geleverd. Zo heeft 70 procent de behoefte om aan te geven dat pakketten altijd in een bepaald dagdeel bezorgd moeten worden. Ook wil 70 procent van de consumenten gebruik maken van de optie dat pakketten tegelijk bezorgd kunnen worden.

    Retourzendingen zijn een pré
    Een overgrote meerderheid van de consumenten (84 procent) geeft aan dat gratis retourzendingen een doorslaggevende reden zijn om te kiezen voor een webwinkel. Driekwart van de Nederlanders (74 procent) wil deze retourzendingen het liefst afgeven op een bemande afgiftelocatie, zoals een winkel of supermarkt. De informatievoorziening van de webwinkel is daarbij belangrijk: consumenten willen graag op de hoogte worden gehouden wanneer de retourzending is aangenomen door de webwinkel (65 procent) en wanneer de terugbetaling op de rekening is gestort (54 procent).
    Ook als het gaat om het ontvangen van het retourlabel, heeft de consument een duidelijke voorkeur: 73 procent wil deze het liefst in de bezorgverpakking meegestuurd krijgen.
    "Online shoppen heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen," aldus Job Terhaar sive Droste, Sr. Consumer Marketing Manager bij PostNL. "Consumenten doen steeds meer ervaring op met het online bestellen van producten. Daardoor veranderen hun voorkeuren ook. Met dit onderzoek willen we niet alleen zelf inzichten opdoen in de voorkeuren van consumenten, maar deze ook delen met webwinkeliers. Want wie kan inspelen op die voorkeuren en klanten het meeste gemak kan bezorgen, zal de meeste groei kunnen realiseren."
     

     
    Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

     

    Gerelateerde nieuwsitems

     
     
    Reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    Reageren

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
    code te wijzigen.
    Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
    Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
    Managersonline.nl
    Het internetmagazine voor directeuren en managers
    Meer dan 100 checklists
    Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
    Creditcard kosten
    Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
    BOEKENNIEUWS
    Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
    Lees verderMeer boeken