Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Aantal bedrijven dat geen back-up maakt blijft hoog

23 april 2018 - Uit onderzoek van Ontrack onder 350 klanten blijkt dat veel mensen nog steeds geen back-up maken. Maar liefst één derde van de deelnemers gaf aan dat ze geen back-up hadden op het moment dat data verloren gingen.

Vergeleken met de vorige onderzoeken van Ontrack blijft het aantal mensen dat geen back-ups maakt hoog, al wordt het aantal de laatste jaren wel iets minder. In 2013 lag het aandeel van de deelnemers dat geen back-up had op het moment dat gegevens verloren gingen op 37 procent, in 2015 was dit 39 procent en vorig jaar was dit aantal gekrompen tot 33 procent. Als voornaamste reden voor het niet hebben van een back-up wordt aangevoerd dat men geen tijd had te zoeken naar een geschikte back-upoplossing en die dan ook te beheren. 58 procent van de deelnemers maakte wel gebruik van back-ups waarvan 23 procent dagelijks, twitnig procent wekelijks, twaalf procent maandelijks en slechts drie procent deed dit één keer per jaar. Betreft het soort back-up is een volledige back-up de favoriet: 42 procent van de wereldwijde gebruikers gebruikt deze variant, gevolgd door de incrementele back-up met 25 procent en de differentiële back-up met ongeveer vijftien procent.
 
Ernstig dataverlies
Ondanks al deze voorzorgsmaatregelen is er vaak nog sprake van ernstig dataverlies: van de deelnemers die in 2017 dataverlies leden was slechts 43 procent in staat om 75-100  procent van de data met behulp van een back-up te herstellen. Elf  procent kon slechts 40-75 procent van zijn bestanden terughalen. De overige ondervraagden verloren het merendeel van hun data of zelfs al hun data. In 2016 waren de resultaten als volgt: 66 procent kon 75-100 procent van zijn bestanden terughalen en elf procent kon 40-75 procent van zijn data redden. Uit het onderzoek van dit jaar blijkt dat slechts 27 procent zijn back-up wekelijks test, terwijl 32 procent dit slechts één keer per maand doet. De overige deelnemers testen hun back-up slechts één keer per jaar of nooit. In 2016 testte slechts 24 procent zijn back-up elke week, 34 procent minstens één keer per maand, dertien procent ieder jaar en bijna 24 procent helemaal nooit.
 
Up-to-date
"Bij dataverlies is het belangrijk dat de periode tussen de laatste back-up en het tijdstip van het incident zo kort mogelijk is. De juiste balans vinden tussen dataopslageisen, kosten en het up-to-date houden van de back-up is daarom cruciaal," aldus Jaap-Jan Visser, Country Manager van Ontrack Nederland. "Het is niet genoeg één keer een back-upsysteem te installeren en erop te vertrouwen dat alles voor 100 procent blijft werken. Integendeel, u moet de werking van de back-ups en het back-upsysteem blijven controleren, eventuele fouten kunnen herkennen en deze ook kunnen corrigeren. Daarnaast zouden bedrijven ook meer moeten doen om hun medewerkers voor te lichten over de waarde van hun data."
 

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Nils

23-04-2018 12:24  |  

Een tool als Dropbox is al een gehele geruststelling, maar zelfs daar kunnen dingen fout mee gaan. Een extra back-up die bij een andere partij ligt is zeker geen overbodige luxe.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.